Proč mám rád přátelské internetové adresy
Dnes jsem v jednom blogu objevil spot o tom, že Interval.cz zavádí přátelské internetové adresy (odborně SEO URL). Už jsem chtěl jásat, ale při pohledu na tento webzine jsem zjistil, že se raduji předčasně. Hezké adresy se totiž zatím neobjevují. Výhody přátelských adres přináším v dnešním zápisku.
Experti mohou úvod přeskočit a podívat se přímo na závěr mého zápisku. Pro ostatní mám několik krátkých informací o výhodách krátkých adres.
Když se řekne přátelská internetová adresa, myslí se tím většinou adresa pro označení internetových stránek. Skoro by se dalo říci, že běžný návštěvník obsah internetového řádku nevnímá a pracuje s ním v několika málo případech.

Kdy tedy člověk zadává ručně internetovou adresu do adresního řádku?
- Internetovou adresu viděl napsanou v časopise, novinách či magazínu
- slyšel jí v rádiu
- narazil na ní při cestě do práce; třeba v metru
- někdo mu jí poslal na mobilní telefon pomocí krátké textové zprávy
- někdo mu adresu nadiktoval do telefonu
Určitě bychom našli spousty dalších příkladů. Přestože nemám po ruce žádný průzkum, dovolím si tipovat, že nejvíce lidé zadávají názvy
domén. Doména se skládá z názvu a koncovky, která většinou označuje zemi či účel domény. V případě tohoto blogu je doménové jméno Brouzdej. Označení
.cz bych přirovnal ke značkám jednotlivých států na autech. Podle tohoto označení můžete většinou odvodit, odkud stránka pochází. Například o adrese
t-mobile.de můžeme prohlásit, že bude zřejmě určena německý mluvícím zákazníkům. Toto tvrzení nemusí být vždy pravdivé, protože internet je globální nové médium. Jako provozovateli českého weblogu mi tedy nic nebrání v tom, abych si obdobnou službu založil například na adrese Belustigung.de. Kdyby ovšem byla doména volná. Na Internetu totiž platí, že si většinou můžete vymyslet libovolný název, ale nesmí být někým již obsazen. V případě Belustigung.de mám tedy smůlu. Jawohl.
Jestliže na Internetu zakládáte nějaký projekt, vyplatí se vám vymyslet lehce zapamatovatelné jméno domény. Kdyby se blogger M. rozhodl na své doméně
Hledamdivkuzautobusudobrna.com provozovat zpravodajský web, určitě by narazil na problém s příliš dlouhou adresou. Ideální je samozřejmě jedno slovo, ale přijatelný může být i název dvouslovní. Příkladem takové domény může být třeba
Bilezbozi.cz.
V okamžiku, kdy vaši stránku navštíví vyhledávací robot, posuzuje ji z několika různých úhlů. Jedním z důležitých faktorů je také podoba internetové adresy. Představme si fiktivní obchod s mobilními telefony, který si vybral adresu mobil-shop.cz. Vyhledávací robot se "podívá" na obsah stránky a jestliže zjistí, že je web nabízí internetový obchod s mobilními telefony, poznamená si tuto informaci do své databáze. Když je v internetové adrese uvedeno
klíčové slovo, jedná se o významné plus. Toho ovšem často zneužívají různí lidé k tomu, aby vyhledávač oklamali. Odstrašujícím příkladem může být server
Nepovidej.cz, který zároveň sloužil jako
skrytá reklama pro jednu internetovou službu. Naštěstí se jim některé vyhledávače oklamat nedaří. Například
Google.com se proti těmto fintám chrání očividně lépe než české
Jyxo.cz, které na dotaz
líbímseti vrací na prvním místě odkaz na falešnou stránku serveru Nepovidej.cz. Na Google.com je odkaz na falešnou stránku Nepovidej.cz až na třetím místě.
Když ovšem nechcete vyhledávač oklamat a vytváříte stránky pro lidi, dočkáte se v případě zajímavého obsahu velmi dobré pozice ve vyhledávačích. Kdysi jsem četl jeden průzkum, který pomocí očního testu dokázal, že lidé nejvíce klikají na první místa zobrazených odkazů ve výsledcích hledání. Například na klíčová slova
jak sbalit holku jsem z vyhledávače Seznam.cz zaznamenal v září 349 přístupů. Na dotaz
nahé celebrity bylo ovšem přístupů mnohem více. Naopak ostatní vyhledávače doporučují spíše jiné stránky, které se tématu věnují daleko více.
Pro návštěvníky i vyhledávače je zkrátka mnohem lepší, když je internetová adresa srozumitelná. Co je srozumitelnější?
www.byty-domy.cz/podnajem/panelaky/spalena-ulice
nebo
www.byty-domy.cz/?kat=43§=235(atd...)
Krátká a srozumitelná adresa je rovněž nedílnou součástí navigace. Při pohledu na první příklad hned víte, že se nacházíte v kategorii podnájmů a sledujete nabídku paneláků na Splálené ulici.
Vzroste návštěvnost Interval.cz?
Těším se až Interval.cz úplně zavede přátelské internetové adresy. Podle Vilema Málka tuto funkci tamější redakční systém podporuje. "Jen se dosud nepoužívaly, kvůli různým nekompatibilitám ve starém redakčním systému. Ale doufám, že už brzy uskutečníme definitivní přechod a zpřístupníme i další funkce zvyšující uživatelský komfort," vysvětluje v
komentářích. Interval.cz navštívilo za měsíc srpen celkem 47 950 reálných uživatelů (za týden celkem 13 310 reálných uživatelů), kteří si prohlédli 393 840 stránek. Nabízí se otázka, jak se zavedení přátelských internetových adres projeví na celkové návštěvnosti. Můj odhad je, že se návštěvnost zvýší. Pokud by zároveň Interval.cz začal svým obsahem konkurovat serveru Lupa.cz, mohli bychom se dočkat zajímavého virtuálního souboje.
Souvislosti
Krátké URL adresy na Brouzdej.cz
Vyhledávače vs. katalogy vedou 1:0
Co jsme hledali o prázdninách?
Nejen o vyhledávání na Seznam.cz
|
Radim Hasalík