Jako jeden z bloggerů jsem dostal pozvánku na osobní setkání se zakladatelem portálu Seznam.cz. Ivo Lukačovič nám předvedl alfa verzi fulltextového vyhledávání, pohovořil krátce o některých plánech Seznamu, popsal technologii gigamailu a ke své prezentaci připojil i řadu zajímavostí. Na závěr jsme nahlédli do zákulisí firmy.
"Jestli nás něco zbrzdilo ve vývoji, byly to dvě technologie: Perl a Oracle," přibližně těmito slovy zahájil Ivo Lukačovič svojí prezentaci, kterou si původně přinesl na přenosné flash disku a nakonec jí musel stáhnout z e-mailu. Notebook čerstvě vytažený z krabice totiž odmítal dotyčné zařízení připojit.
Seznam.cz je podle Iva Lukačoviče společnost, která neustále zavádí nová vylepšení a služby. Nedávali však o nich příliš vědět, protože měli problém s tiskovým oddělením. Kromě businessu také pomáhají a část svých peněz věnují charitě. Jednou ročně věnují všechny své starší notebooky dětské onkologii v nemocnici Motol, vybavili dvě základní školy počítači a sponzorovali projekt pro nevidomé. Tyto aktivity však nikde nezveřejňují, což je podle mého názoru škoda. Každý web by měl využít své návštěvnosti, podporovat dobré projekty a myšlenky. Bohužel zatím je tomu spíše naopak.
Strategie portálu je poměrně jednoduchá. Chce obstát v konkurenčním boji proti světovým hráčům typu MSN a Google. Jednou ze strategických chyb byl příliš váhavý vývoj vlastní fulltextové technologie. Seznam.cz zaváhal a umožnil tím Google proniknout na český trh. Vývoj nového fulltextu trval 1, 5 roku, přičemž právě zveřejněné vyhledávání je prý pouze alfa verzí. Další aktualizace by se měla objevit pravidelně jednou za čtrnáct dní. Ivo Lukačovič si původně myslel, že začnou uživatelé Seznam.cz využívat hledání více než katalog. Kdyby do nekomerčního katalogu nepřidávali lidé další odkazy, nechal by jej nenápadně "umřít". Návštěvnost této části sice pokesla o 15 %, ale stále je mezi lidmi populární.
Domnívám se, že katalog používají především začátečníci, kteří ještě nedokáží formulovat své dotazy do vyhledávacího pole. Zároveň je přehledná struktura odkazů ideální pro ostatní tvůrce webů. Jením kliknutím na příslušnou sekci si mohou udělat představu o své konkurenci. Součástí volby pro vyhledávání bude tedy možnost prohledávání katalogu.
V souvislosti s vyhledáváním jsem si nemohl odpustit svůj dotaz ohledně PPC. Za touto tajuplnou zkratkou se skrývá jednoduchý obchodní model, kdy zákazník platí vyhledávači za kliknutí na svojí reklamu. Jednoduché a překvapivě účinné. Tato reklama tvoří podstatnou část příjmů vyhledávače Google a vynáší mu 1, 5 miliardy dolarů ročně. Ivo Lukačovič je ovšem přesvědčen, že by mu tento obchodní model příliš peněz do kasičky nepřinesl, a tak zůstává věrný tradiční nabídce. Podle svých slov dává velkou šanci ostatním hráčům na trhu, aby byli s PPC reklamou první. Svým způsobem postoj Seznamu chápu. Když si nyní vyhledáte nějaké klíčové slovo, zobrazí se odkazy firmy, které inzerují na webých "zlatých stránkách". Nikdo už inzerentům nevysvětlí, že jinde existují výhodnější podmínky spolupráce. Proč by měl Seznam dobrovolně zabíjet oslíčka, když se krásně třese a vypadávají z něho penízky?
Giga sem, giga tam...
Zajímavá byla rovněž prezentace nového giga e-mailu. Na začátku se rozhodovali mezi zcela novým giga e-mailem "na zelené louce" a nahrazování starých komponent za chodu. Nakonec si vybrali druhou variantu, protože ji považovali za bezpečnější. Vývoj trval dva roky a za plného provozu došlo postupně k nahrazení původní technologie. Nyní v Seznamu pracují na vývoji webového rozhraní, které se bude soustředit hlavně na použitelnost, rychlost (i na GPRS) a šetřit budou vývojáři i na javascriptech. E-mail by měl zkrátka fungovat všem uživatelům. Starou technologii tvořily eBoxy, centrální databáze Oracle a zvláštní aplikace Oracle Proxy pro urychlení práce s Oraclem. Když jste vstoupili do své e-mailové schránky, přesouvali jste se mezi 28 počítači (odborně se tomu říká škálování).
Giga schránku si aktivovalo celkem 6 000 uživatelů. Zcela logicky se změnilo chování uživatelů, a tak se v jejich schránkách hromadí různé soubory či fotografie. Gigamail má však své omezení. Jestliže překročíte předem stanovený počet e-mailových zpráv, nepřijímá e-mail další poštu. Přitom vám e-maily mohou zabírat například 100 MB. Musíte si tedy některé e-maily smazat. Podobné omezení je také v nově vyvíjeném GigaCentru. Beta verze zahraniční konkurence Gmailu však žádné takové limity neuvádí. V každém případě by Seznam.cz nerad zaváděl větší e-mailové schránky. 1 GB by měl uživatelům stačit.
Tvůrci stránek určitě ocení jinou zajímavou zkušenost. Každý freemejl obshauje po přihlášení úvodní stránku sloužící ve své podstatě pouze k zobrazení reklam. Seznam.cz tuto zbytečnost odstranil. Uživatelé potom strávili na stránce déle času. Ivo Lukačovič k tomu dodává: "Čím více omezení odstraníte, tím raději tu službu budou používat."
Chyba není na vaší straně
Také občas používám freemejl Seznamu, a tak jsem měl dotěrnou otázku k chybovému hlášení, které se občas náhodně objevuje při práci s e-mailem. Někteří uživatelé e-mailu se s ním důvěrně seznámili. Je to známé:
Požadovanou operaci nebylo možné provést z důvodu interní chyby jedné ze systémových komponent. Chyba velmi pravděpodobně není na vaší straně.
Tuto chybu nemůže Seznam.cz nijak odstranit. Občas se stane, že je potřeba aktualizovat některou systémovou komponentu (například již zmíněný ebox, který zabírá 2 TB dat). Než se komponenta znovu nastartuje - trvá to asi pět minut - objevuje se části uživatelům výše uvedená chybová hláška. Seznam.cz si tuto hlášku monitoruje pomocí Toplistu a jeho technici se snaží, aby se zobrazovala co nejméně.
Technologický koutek
Seznam českého Internetu využívá pro své weby volně šiřitelné nástroje a otevřené technologie (open source). Používají Linux, MySQL, Python, PHP a vlastní řešení programované v jazyce C++. Zároveň se snaží podporovat komunitu, uvolnili vlastní šablonovací nástroj Teng a reportují bugy programů šířených v rámci open source. Když jsem později hovořil s technickým ředitelem Pavlem Zimou, vyvrátil mi s úsměvem moji obavu z toho, že by byla MySQL pomalá. Všechno totiž záleží na šikovnosti programátorů.
Ze Seznamu jsem odcházel společně s ostatními. Návštěva to byla poučná a nesmírně zajímavá. Snad bude taková setkání Ivo Lukačovič pořádat častěji. Zároveň si jako provozovatel weblogovacího systému mohu spokojeně oddychnout. Seznam své blogy údajně nebude nijak výrazně vylepšovat a měnit. Měly by to být stále jenom malé deníčky pro obyčejné lidi a nikoliv sofistikovaný blogovací systém. Necháme se překvapit...
Odkazy
Seznam.cz půl dne bez proudu
Na obzoru je nový český vyhledavač
Seznam stále neznám
| Radim Hasalík
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.