Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Vyhledávače vs. katalogy vedou 1:0

Ivo Lukačovič na svém blogu oznámil spuštění další novinky. Tým Seznamu tentokrát připravil novou úpravu katalogu. Nyní je na hlavní stránce katalogu věnováno více prostoru. Podle mého názoru je nový katalog nepřehledný. Pokusím se vysvětlit proč. Zároveň jsem si dovolil takovou malou exkurzi do světa katalogů a vyhledávačů...

Nejprve je třeba poznamenat, že katalog jako takový je určitým přežitkem z minulosti, kdy nedokonalé vyhledávací stroje předkládaly svým uživatelům spousty nekvalitních odkazů. Ošidit vyhledávač bylo tenkrát velmi jednoduché. Stačilo například do obsahu stránky napsat kouzelnou větu: Nenajdete tady žádné porno, sex, warez a dokonce ani programy zadarmo. Hloupý vyhledávač posléze stránku indexoval právě pod těmito slovy. Tehdejší tvůrci vyhledávačů byli zřejmě natolik naivní, že věřili v poctivost webmasterů a považovali jejich keywords ve zdrojovém kódu stránky za zaručená a důvěryhodná.

Dnešní vyhledávače posuzují webovou stránku podle celkového kontextu. Berou v úvahu odkazy směřující na dotyčnou stránku, pečlivě si prohlížejí odkazované weby a rovněž v sobě obsahují funkce proti tzv. SEO spamu. Také v dnešní době se totiž objevují snahy o oklamání vyhledávače. K jejich odhalení přispívají běžní uživatelé i složité algoritmy vyhledávače. Robot se například dokáže na okamžik vydávat za obyčejný prohlížeč (jednoduše se při návštěvě nepředstaví jako GoogleBot). Poté si porovná, jaké stránky se mu zobrazily. Když zjistí odlišnosti, používá stránka pravděpodobně některou ze zakázaných SEO technik.

Když se pomyslně vrátíme do dřevních dob Internetu, je nad slunce jasné, že lidé otrávení z kvality vyhledávačů dávali větší přednost katalogům. Tyto seznamy odkazů byly většinou kvalitně setříděné, přehledné a umožňovaly poměrně přesně nalézt více hledaných stránek v rámci jedné sekce. Jenže Internet je mladé a dynamické médium. Co platilo dnes, neplatí již zítra. Současní uživatelé internetu dávají větší přednost vyhledávačům. Je mnohem rychlejší žadat dotaz do jednoho políčka a na první stránce nalézt hledanou odpověď. Navíc se dostanu na konkrétní WWW stránku s výskytem mnou hledané fráze, což je vlastnost, kterou mi nedokáže nabídnout žádný katalog.

Přesto nejsou katalogy mrtvou internetovou službou. Jejich služeb zřejmě využívají méně pokročilí uživatelé Internetu, kteří mají problémy při používání vyhledávače. Vymyšlení srozumitelného dotazu vyžaduje cvik a předchozí zkušenost s vyhledávači. Není žádným tajemstvím, že právě začátečníci do vyhledávacích políček často zadávají obecná slova (např. sex). Když nedostanou přesnou odpověď, pokusí se svůj dotaz více specifikovat (například sex ve městě televizní seriál). Používání katalogu je tedy ve srovnání s vyhledávači poměrně jednoduché. Stačí klikat myší na odkazy, což je činnost, kterou zvládne opravdu každý.

Seznamácké hrátky s katalogem
Strategie šéfa Seznamu je průhledná jako horská studánka. Kromě vytváření nových služeb chce postupně obsadit klíčová místa na trhu. Zároveň ostražitě sleduje konkurenci, takže vznikají weby typu Super.cz (reakce na Bleskovky.cz) a například u služby e-mail vzduchem létají GB. Většina služeb Seznamu a portálů byla vytvořena pro širokou veřejnost. Zatím se tedy neobjevuje trend, že by některý z českých portálů plánoval vytvářet weby pro malou cílovou skupinu (například oborový portál pro lékaře či malý webík pro maminky). Je to dobře, protože tím nechávají velcí hráči na trhu prostor pro odborníky a další podnikatele.

Seznam.cz se zároveň neustále snaží, aby byl inovativní a jako první zaváděl novinky. Oceňuji například komunikaci Ivo Lukačoviče s veřejností prostřednictvím blogu a jeho celkový přístup k veřejnosti. Ve svém deníčku zveřejnil následující výzvu: Nebojte se mi napsat. Nikoho neukousnu, maximálně nebudu mít čas na všechny e-maily odpovědět. Kolik milionářů a generálních ředitelů dokáže zbourat hradbu mezi sebou a "obyčejnými" lidmi? Většina z nich se zavírá do nepřístupných kanceláří a obklopují se zástupem sekretářek.

Jednou z novinek Seznamu byla i změna katalogu. Původní důležité odkazy nahradili abecedním výčtem kategorií. Nyní se na hlavní stránce zobrazuje namísto původních 45 kategorií něco přes 80 sekcí. Tato změna se mi nelíbí. Původní katalog byl přehledný a umožňoval hned na první pohled vybrat příslušnou kategorii. Například jsem věděl, že odkazy na Blogy naleznu nejspíše v sekci, která je celá věnovaná společnosti. Během pár sekund jsem na hlavní stránce vyhledal nadpis Společnost, kliknul a poté rovnou odskočil na podsekci Blogy. Abecední řazení nutí uživatele přemýšlet podobně, jako samotní tvůrci katalogu.

Rád chodím do sauny a chtěl bych tedy v novém katalogu vyhledat odkazy na koníčky. Dříve mi stačila logická úvaha, že tyto tematické odkazy naleznu pod sekcí Volný čas. Dnes musím hledat slovo koníčky. Naštěstí se na homepage vyskytuje, ale kdybych jej nenašel, musel bych se přepnout rovnou do katalogu. Určitý problém s novým katalogem mohou mít lidé s drobnou mozkovou poruchou (LDM) - například dyslextici. Tito lidé nejsou schopni správně vnímat význam textu. Jedná se o nejčastější poruchu učení a některou její formou trpí 15 - 20 % populace (zdroj: kniha Tvoříme přístupné stránky, David Špinar, Zoner Press).

Původní katalog na hlavní stránce obsahoval srozumitelná a známá slova typu "Zpravodajství", "Zábava" a "Společnost". Podle mého názoru byl dřívější katalog srozumitelný pro každého. V případě nového řazení na homepage mohou mít někteří uživatelé problémy. Pokud bych chtěl využívat katalog na homepage, musím přemýšlet a to je špatně. Můj oblíbený autor a webový konzultant Steve Krug to říká jasně: Nenuťte uživatele přemýšlet. Uživateli webu je nutné přeložit všechno na zlatém podnose a hlavně mu do cesty klást co nejméně překážek.

Bohužel Seznam.cz toto základní pravidlo porušil. Zrušení dříve přehledného katalogu a zvětšením položek jenom docílil toho, že někteří uživatelé přejdou ke konkurenci. Jestliže si budu chtít ve svém volném čase nezávazně zabrouzdat Internetem, přesunu se ke katalogu Centrum.cz nebo Atlas.cz. V každém případě zůstávám i věrným uživatelem vyhledávače Google. Jako zkušený uživatel Internetu totiž katalog využívám velmi málo. Za poslední tři měsíce jsem nebyl v katalogu ani jednou. Všechno si zkrátka jyxuji nebo googluji. Je to rychlejší a pohodlnější.

Souvislosti
Katalog na Seznamu je opět o kousek dostupnější

| Radim Hasalík







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.