Podobné žádosti dostáváme na náš e-mail velmi často. Tyto e-maily od zástupců herních klanů chodí také dalším firmám. Pokud se o klanu nepíše v tištěných médiích (časopisy, noviny), hráči nevyhrávají všechny prestižní turnaje a klan se zatím nijak neproslavil, není finanční podpora pro firmu příliš výhodná. Minule jsem kritizoval herní klany, a tak nyní zveřejňuji rady pro samotné hráče. Přečíst si je ovšem mohou také ti, kteří se rozhodli oslovit například jiný web či firmu s žádostí o spolupráci.
Jestliže se firma rozhodne sponzorovat herní klan, chce zviditelnit své zboží či značky. Zástupci společností potřebují zvýšit prodej svého hardwaru či softwaru. Myslíte si, že jim nějak pomůže logo na vašich stránkách, které navštěvuje "jen" 100 lidí denně? Funguje to samozřejmě u profesionálních klanů, které ostatní hráči uznávají. Začínající klan většinou nikdo příliš nezná, a tak je třeba si sundat růžové brýle.
Jak napsat žádost o sponzoring?
Především si uvědomte, že již samotný e-mail může příjemce trochu obtěžovat. Příjemce vašeho e-mailu má jistě spousty svých vlastních starostí a velmi málo času. Postupně si projdeme jednotlivé části, jak by měla vypadat žádost o sponzoring.
1. Zjistěte si, komu píšete
Není nic horšího než když váš e-mail vypadá, jako když ho posíláte skoro každému, kdo vám prozradí svůj e-mail. Četli jsme mnoho zcela neadresných žádostí a bylo nám na první pohled jasné, že nejsme sami, koho odesílatel oslovuje. Vaše prosba by měla obsahovat konkrétní zdůvodnění, proč by právě firma X. Y. měla váš klan sponzorovat.
Příklad:
Vaše firma Klavesnice, s. r. o., vyrábí špičkové klávesnice. Jednu jsem si koupil a používám ji. Protože jsem Vaším spokojeným zákazníkem a zároveň hraji počítačovou hru Z., rád bych Vám pomohl podpořit značku a povědomí o Vašich klávesnicích mezi hráči počítačových her. (...)
Takový úvod je mnohem lepší než když na svého budoucího chlebodárce bez okolků vyhrknete: "Chceme peníze." Příjemce e-mailu má minimálně pocit, že jste vynaložili určité úsilí k tomu, abyste si o něm zjistili podrobnější informace.
2. Používejte jazyk, kterému příjemce zprávy rozumí
Na světě jsou i lidé, kteří se o počítačové hry nezajímají či si občas zahrají nějakou tu gamesku. Zkratku ET si spojí maximálně s filmem E. T. Mimozemšťan anebo zkráceným názvem pro mobilního operátora Eurotel. Jestliže nabízíte reklamu na lankách, může si čtenář vašeho dopisu představovat, že budete jeho reklamu věšet na nějaká tenká lana. Představte si zcela opačnou situaci. Jak budete rozumět člověku, který vám do e-mailu napíše slova fiskální rok, focus groups, realizované imprese či pozicování?
Předpokládejte raději, že příjemce vaší zprávy nemá o herních klanech ani ponětí. Je potřeba stručně a přehledně vysvětlit, že hrajete počítačovou hru s názvem Z. a sdružujete se do malých skupin, kterým se říká herní klany. Když spolu jednotlivé klany soupeří, umísťují se v žebříčcích. Tomu se říká clanbase. Nezabíhejte ovšem příliš do podrobností, protože příjemce zprávy nepotřebuje vědět, jak se jmenují jednotliví adminové na PG a kolik piva se vypilo na letošním Invexu. Nezapomeňte přidat odkazy na jiné tematické stránky, kde se čtenář vaší žádosti dozví podrobnější informace.
3. ICQ a mobil raději nepoužívejte
Pokud vám zástupce oslovené firmy sám napíše, že by s vámi rád probral možnosti spolupráce na ICQ, můžete tuto rychlejší formu komunikace využít. V opačném případě využívejte pro dohadování spolupráce pouze e-mail. Není také příliš vhodné zasílat SMS na mobilní telefon kontaktní osoby ve firmě. Když se rozhodnete zavolat, ověřte si, jestli danou osobu nerušíte.
4. Vysvětlete firmě výhody sponzoringu
Zástupce oslovené firmy je třeba navnadit a ukázat jim důvod, proč firmy jako Intel, 3Com, Peugeot, Coca Cola, Douwe Egberts a Red Bull utrácejí nemalé částky na českých i mezinárodních herních akcích. Doložte firmě statistiky z průzkumů veřejného mínění, konkrétní čísla a údaje. Kde je hledat? Google může být užitečný pomocník.
Příklad:
V České republice je přibližně 200 000 hráčů, kteří hrají on-line počítačové hry. Tuto skupinu tvoří mladí lidé ve věku 14 - 30 let.
5. Pokud nejste úspěšný profi klan, nežádejte o peníze
Než si řeknete o finanční podporu, budete muset své budoucí sponzory přesvědčit, že se jim sponzorování vašeho klanu vyplatí. Například na GameStar se často obracejí klany s žádostí o peníze. Přitom existuje spousty možností, jak by mohl herní magazín GameStar klan zviditelnit. Počítejte dopředu s tím, že se firmám nevyplácí sponzorovat klany, které nejsou na 1. nebo 2. místě ve všech prestižních turnajích.
6. Dodržujte své sliby
V okamžiku, kdy se s někým dohodnete na spolupráci, dodržujte své sliby a závazky. Hrajte fér.
Související články
Sponzorovat amatérské herní klany se nevyplatí
Dáme šanci amatérským herním klanům?
Zdroj: Newsletter GameStar - zdarma každý měsíc.
| Radim Hasalík
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools