Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Sponzorovat amatérské herní klany se nevyplatí

Na mé soukromé ICQ mi neustále psal jeden zástupce herního klanu. Chtěl sponzoring serveru, kde by on a jeho kamarádi mohli trénovat ve své oblíbené hře. Přestože jsem jej odkazoval na firemní e-mail, nedal si říct a neustále se dožadoval sponzoringu. Jak se později ukázalo, jednalo se o pěkně nevychovaného vyžírku. Vyplatí se sponzorovat amatérské klany? A jak vlastně takový sponzoring funguje?

Poslední dobou se na českém Internetu objevuje zajímavý fenomén, který se týká komunity amatérských herních klanů. Co je to herní klan? Jedná se o partičku kamarádů, kteří se někdy znají jenom přes Internet. Tito nadšenci tráví svůj volný čas hraním některé z mnoha oblíbených on-line her. Jednou z těchto her je například Counter - Strike (označované někdy jako CSko), kdy proti sobě virtuálně bojují dva odlišné týmy. Jeden zastupuje teroristy a druhý speciální zásahovou jednotku. CSko je velmi populární a samotná hra se snaží přiblížit realitě. Zatímco v jiné hře vystřílíte na nepřátele skoro celý zásobník z futuristicky vypadající zbraně, zde je kladen důraz na přesnost a taktiku. Pár přesně mířených zásahů vás definitivně odrovná a "obživnete" ve chvíli, kdy skončí právě probíhající kolo.

V Česku i na celém světě se pomalu začíná prosazovat profesionální hraní, které svým způsobem připomíná klasický sport. Hráči mají své kouče, sponzory, používají značkové a profesionální vybavení a hlavně se snaží vyhrát velké množství turnajů. V případě profesionálního hraní už jde o peníze. Aby nebyli o požitek z hraní ochuzeni "obyčejní" pařané, pořádají se jednou za čas veřejné párty. Účastníci těchto akcí se sejdnou na jednom místě, donesou si z domova vlastní vybavení, propojí své počítače a poté několik dní prakticky nepřetržitě hrají své oblíbené hry. Tyto aktivity u nás organizují dvě společnosti - ProGamers a e-Sports. Pokud si ovšem chcete podobné akce zúčastnit, zaplatíte zhruba 5 00 - 8 00 Kč. Menší akce pořádané nadšenci jsou obvykle levnější anebo úplně zadarmo.

Lamičky z herních klanů
Kromě profesionálních klanů existují také čistě amatérští hráči. Jejich znalosti a dovednosti jim zatím neumožňují útočit na přední příčky v prestižních turnajích. Mnohem silnější soupeř by je v takovém zápase porazil během pár minut. Kdysi jsem měl tu čest hrát proti Fragmasterovi, což byl tehdy 2. nejlepší hráč ve hře Unreal Tournament. A jak vypadal průběh souboje?

Když mi administrátor turnaje Sowanso sděluje, ke kterému počítači si mám sednout a přezdívku mého protihráče, prohlásí jen: "Tuhle mapu umí Fragmaster ze všech nejlépe�" Za několik minut po zahájení hry se na vlastní oči přesvědčuji o tom, že Fragmaster dělá svému jménu všechnu čest. Jedno ze základních pravidel akčních her říká: Pohybujte se. Když se pohybujete, nejste tak snadným cílem. Zběsile mačkám šipky na své klávesnici a snažím se nebýt snadným cílem. Stačí však jen pár vteřin a spatřím opět Fragmastera, kterak si to nerušeně skáče kolem mých střel, aby si za okamžik zařezal do pažby své zbraně další frag. Neuvěřitelné. Souboj končí jasným vítězstvím Fragmastera 25:5 fragů. Zdroj: AMD PG Challenge 2002

Když hráč poctivě trénuje, může se časem vypracovat na profesionální úroveň. Zástupci amatérských herních klanů proto většinou požadují zaplacení tzv. hostingu herního serveru. Službu hostingu clan serverů nabízí na českém Internetu například sHoTZoNE, přičemž hráči zaplatí minimální poplatek 200 Kč. Rovněž se platí za každého hráče, který se posléze na server může připojit. Členové klanu mohou na tomto herním serveru trénovat anebo vyzvat na souboj ostatní herní klany. Peníze od sponzora mohou také využívat na pořízení rychlejších počítačů či dalších komponent, dotaci na cesty, ubytování a mnoho jiných výdajů.

Nabízí se otázka, co vlastně může začínající klan nabídnout svým případným sponzorům. Většinou zveřejní logo sponzora na svých webových stránkách. Bohužel tyto weby často vytváří naprostý začátečník a podle toho vypadají. Jejich návštěvnost je pro takřka nulovou informační hodnotu velmi nízká. Navštěvují je náhodní hráči, jejich kamarádi či nepřátelské klany. Amatérské herní klany jsou také velmi nestabilní. Jestliže odejdou významní členové jinam, klan se rozpadne, živoří a jeho web dokonce může ze dne na den zaniknout. Vedoucí amatérských klanů dále nabízejí firmám, že si umístí jejich logo na trička. Pro firmu to však znamená tato trička vyrobit, protože malí kluci na to nemají peníze. Reklama na tričku je zajímavá ve chvíli, kdy hráč jezdí pravidelně na turnaje, objevují se s ním rozhovory v časpisech, webmazích a na fotografiích vystupuje v tričku svého sponzora. Nejsem si zcela jistý, jestli má reklama na tričku amatérského klanu význam. I kdyby takový hráč navštěvoval lan párty, může se lehce stát, že ostatní propagovanou firmu zavrhnou ("Cože? Takového amatéra sponzoruje firma Klávesnice, s. r. o.? Vždyť ho každý porazí a vůbec to neumí"). Je velmi obdtížné kontrolovat, jestli hráči v tričku sponzora svého chlebodárce nepoškozují svým chováním. V případě profesionálních klanů je určitým garantem klanový kouč, který by jistě nechtěl přijít o peníze pro své svěřence. Profi klany mohou mít také právní subjektivitu a být zastoupeni firmou či alespoň občanským sdružením.

Poslední možností bývá umístění názvu firmy do přezdívek hráčů. Délka přezdívky je někdy omezená, a tak se uvádí zkratka firmy. Hráč poskakující v počítačové hře proto může být označen třeba jako Killer-KlavesniceSRO. Přezdívka figuruje v samotné hře, klanových žebříčcích a v případě významné výhry se jména hráčů objevují v článcích herních magazínů. Nemyslím si, že by se herní média snažila informovat o úspěších klanu z 55. místa herní ligy. Takže i tato možnost firmu příliš nezviditelní.

Vyžírka z herního klanu
Na mé soukromé ICQ mi neustále psal jeden zástupce herního klanu. Chtěl sponzoring serveru, kde by on a jeho kamarádi mohli trénovat ve své oblíbené hře. Přestože jsem jej odkazoval na svůj firemní e-mail, nedal si říct a neustále se dožadoval sponzoringu pro svůj klan. Trpělivě jsem mu vysvětlil, že můj zaměstnavatel herní klany nesponzoruje. Nabízí jim pouze prostor ve internetovém zpravodaji. Poslal jsem mu odkaz na webovou stránku, kde bylo uvedena elektronická verze jednoho z posledních vydání. "My to chcem taky," napsal klučina z herního klanu. Vzápětí se ovšem zeptal, jestli budou "ten" časopis dostávat také zdarma. Náš rozhovor se posléze trochu zvrtnul. Ostatně posuďte sami:

Já: jaky casopis? O zadnem casopisu neni v pokynech ani slovo. Jedna se o newsletter a ten je zdarma
Hráč: tak newsleeeter
Já (kopíruji informace z firemní stránky): Newsletter zdarma. Zdarma Nová služba pro každého. Pošleme ti zdarma každý měsíc na tvůj e-mail info o hrách, novinky, téma, rozhovory a další.
Hráč: bezte stim dpc ja myslel ze je to nejaky casopis a to je nejaky zasrany web ty curaku zajebany
Já: uklidni se
Hráč: ty se uklidni ty pico nashle

Z hráče se tedy nakonec vyklubal nevychovaný vyžírka, který si myslel, že dostane všechno zadarmo. Když jsem mu napsal nabídku odpovídající celkovému přínosu "sponzoringu" herního klanu, obořil se na svého osloveného sponzora nadávkami. Kdysi jsem jednal se zástupci dvou profesionálních klanů a musím podotknout, že jejich vystupování bylo na trochu jiné úrovni.

Nechci amatérské herní klany házet do jednoho pytle. V tomto případě se jednalo o černou ovci. Pokud si firma vyhodnotí, že se jí finanční podpora pro herní klan vyplatí, je to její rozhodnutí. Mé předchozí zkušenosti s amatérskými herními klany ovšem hovoří spíše v jejich neprospěch. Opravdu vhodnější je sponzoring výhradně známých či špičkových klanů. Těm menším bych například nabídnul slevy na vybrané produkty a "tichou" podporu. Kdo ví, třeba se jednou amatérský klan vypracuje na daleko vyšší úroveň. Koneckonců ani herní profesionálové nebyli slavní přes noc.

Zkušenosti ostatních
Žebráci z herních klanů
Hledá se sponzor
D4M z Czech warior boys chce sponzoring

| Radim Hasalík







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools