Internetová Asociace vydala stanovisko ke článku na Lupa.cz. Server dříve upozornil na nejasnosti, které panují kolem tohoto sdružení právnických osob. Současné vyjádření IA ve zkratce tvrdí: pan Petr Kavánek je fiktivní osoba, asociace skutečně existuje a cílem "průzkumu" bylo zřejmě upozornit na zkreslené údaje u statistik návštěvnosti.
Na podivné okolnosti kolem Internetové Asociace jsem upozornil ve svém předchozím zápisku. Informace se rovněž objevily na serveru Lupa.cz a psal o nich také publicista Daniel Dočekal. Kolem Internetové Asociace panovalo příliš nejasností.
Ve svých e-mailech veřejnosti se zaštítilo Evropskou unií a uvádělo jako sponzory tři firmy, které přímou spolupráci s IA popřely. "Evropská komise a její Zastoupení v České republice nemá žádnou spojitost s tímto dotazníkem a ani s Internetovou Asociací. Zhruba před měsícem jsme žádali Internetovou Asociaci o vysvětlení průzkumu pod zavádějícím názvem EUbarometer. Do dnešního dne jsme nedostali žádnou odpověď," sdělila Lupě za Evropskou komisi Jitka Čarková. Dohady panovaly také kolem sídla IA. Sdružení uvádí na stránce, že asociace sídlí na Senovážném náměstí 23. Na této adrese žádnou takovou společnost neznají. Zástupce asociace nechtěl v telefonickém rozhovoru potvrdit, kde přesně asociace sídlí. Rovněž nebyl ochoten doložit, že je sdružení řádně registrováno.
Internetová Asociace se v článku Lupy vyjádřila ke zveřejněným pochybnostem:
"Eubarometer publikoval data o členech EU, kde chyběla ČR. Asociace se tímto cítila dotčena a uvedla věci na pravou míru. Toto udělala jako svoji občanskou povinnost a navázala tím na data z Eubarometeru a vznikla z toho velmi úspěšná spolupráce. Sponzor nemusí být vždy monetární. To znamená, že například nejmenovaná firma uvedená dole v e-mailu nám něčím pomohla, tak je nefér ji tam neuvést.“
Dnes vydala Internetová Asociace stanovisko, které se snaží počínání sdružení vysvětlit. Asociace poukazuje na fakt, že je internetový trh s reklamou kontrolován organizacemi, jejichž zisky jsou přímo závislé na hodnotách „nezávislých“ počítadel přístupů. Jako konkrétní příklad sdružení uvádí právě server Lupa.cz a službu Navrcholu.cz od stejného provozovatele. Zároveň je ve stanovisku uvedeno velmi závažné obvinění:
LUPA.CZ má zisk z reklamy závislý na hodnotách, které měří NAVRCHOLU.CZ.
Takové tvrzení považuji za poměrně nešťastné a zavádějící. Provozovatel Lupa.cz prodává reklamní prostor nikoliv na základě statistik své vlastní služby Navrcholu.cz, ale podle údajů auditora NetMonitor. Tento systém poskytuje Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) ve spolupráci se svými technologickými partnery. Kdyby někdo nabízel reklamu na Lupa.cz na základě statistik vlastní služby, bude každý rozumný inzerent opatrný a požadovat statistiku od jiného auditora. Právě k tomu slouží NetMonitor, iAudit, eMerite a další podobné služby.
Internetová Asociace rozesílala e-mailem vybraným lidem dotazníky v nichž žádala příjemce o vyplnění a pomoc. "Základní myšlenkou je snaha zmapovat významné dodavatele vývojářského řešení na českém trhu v oblasti redakčních (publikačních) systémů," uváděla asociace v e-mailu. Podle nového prohlášení bylo cílem "vzbudil zájem významných hráčů, o kterých jsme předpokládali, že jej nenechají žít bez povšimnutí." To se skutečně podařilo a o praktikách podivné asociace informoval server Lupa.cz a bloggeři. Petra Kavánka si sdružení údajně vymyslelo. Na svých stránkách svojí fiktivní osobu stále uvádí v sekci Kontakt. Kdyby to byla pravda, jak může fiktivní osoba zastupovat Internetovou Asociaci? Jedním z dalších cílů bylo údajně ověřit jinou hypotézu, kterou sdružení publikuje na závěr svého stanoviska:
Vyšlo nám, že na Internetu je 10x méně čtenářů, než plyne z oficiálních internetových statistik.
Jako metodiku měření uvádí asociace "detailní log přístupů webového serveru". Nezveřejňuje přitom podrobnosti o svého průzkumu a ani své tvrzení nijak nedokládá. Jejich statistiky jsem objevil jenom náhodou. Pro svoji poslední zprávu zřejmě vycházel její pisatel ze závěrů těchto on-line statistik a čísla 1 300 unikátních návštěvníků za srpen. Domnívám se, že je takové číslo pro nějaké seriózní závěry příliš nízké.
Musím IA gratulovat, protože na první pohled objevila Ameriku. Není žádným tajemstvím, že statistiky návštěvnosti nedávají přesná čísla o skutečném počtu uživatelů. Pravidelně na tento fakt upozorňoval Ivo Lukačovič ve svých spotech, kdy stále loboval za uvádění denních statistik. Všechny tyto průzkumy mají za cíl porovnávat návštěvnost různých stránek a projektů. Jestliže měla Internetová Asociace zájem upozornit na nedostatky v těchto statistikách, mohla to učinit zcela jiným způsobem. Vymýšlením fiktivních osob a zasíláním fiktivních dotazníků podle mého názoru k solidní asociaci nepatří.
Pohled do historie IA lehce naznačuje, jaké zájmy asociace zřejmě hájí: "Internetová asociace vznikla na začátku roku 2005 jako neobchodní aktivita společností TOTAL SOLUTIONS s.r.o. a C.I.S. s.r.o."
Opravdu nevím, co si o tom mám myslet a jsem vážně zvědav, co asociace podnikne pro podporu českého internetu příště. Třeba se ještě s úžasem dozvíme, že za IA stojí server Kompost.cz. Fiktivní pan Kavánek a další mystifikace by tomu odpovídaly.
Souvislosti
Oficiální stanovisko ke článku na Lupa.cz
Někde v internetovém Matrixu je chyba a LUPA je vlastně mafie
| Radim Hasalík
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools