Jednoho krásného dne jsem se rozhodl investovat své peníze do nového vybavení. Chtěl jsem si pořídit počítač do kapsy. Protože tomu příliš nerozumím, vyhledal jsem si ve vyhledávači slova PDA a pocket PC. Kliknul jsem na první elektronický obchod a studoval jeho nabídku. Jaké jsou výhody a zkušenosti zákazníka s nákupy přes Internet? Odpovídají zaměstnanci obchodů na e-maily? Přečtěte si více...
Elektronické obchody mají jednu zásadní nevýhodu. Ve srovnání s běžným obchodem si nemůžete zboží prohlédnout v ruce. eShopy se proto snaží zákazníkovi vyjít vstříci například tím, že poskytují podobné informace o výrobcích a doplňují je fotografií. Jenže fotografie může zákazníka zmýlit. Když jsem jednou nakupoval on-line v supermarketu Multimarket, vybral jsem si do košíku párky. Těšil jsem se na dobrou večeři a byl jsem velice zklamán, když mi kurýr složil přede dveřmi nákup s minipárky za cenu maxipárků. Rovněž jsem se setkal s tím, že nebylo zboží na skladě a operátorka mi telefonicky navrhovala možnost zakoupení dražší varianty. Samotný nákup jídla přes Internet jsem ovšem hodnotil kladně, protože jsem se nemusel tahat s taškami a všechno jsem vyřídil pohodlně z domova. Abych neplatil přirážku za dopravu, nakoupil jsem za více než 600 Kč. Obvykle nakupuji málo jídla, a tak mi zásoba vydržela téměř měsíc.
Přes Internet jsem si zakoupil i lowendový digitální fotoaparát Digimat V3C. Do virtuálního obchodu mě přilákala reklama v počítačových časopisech. Než jsem si přístroj objednal, přečetl jsem si o něm nezávislé recenze na serveru Technet.cz. To je mimochodem další výhoda nákupu přes Internet. Ve světě kamenných obchodů na vás rafinovaní obchodníci zkoušejí své triky. Někteří jim lehce podlehnou a odnášejí si domů další nepotřebné harampádí. Na webu si můžete nákup v klidu rozmyslet, jedním kliknutím vyhledáte názory uživatelů a prohlédnete si připomínky odborníků.
Možná právě proto se obchody typu Amazon.com snaží, aby vás udrželi na webu. Nabízejí například svým zákazníkům možnost napsat recenzi či hodnotit vybrané zboží. Provozovatelé zaběhnutých eShopů dobře vědí, že se zákazník dostane ke konkurenci poměrně jednoduše. Stačí pouhé kliknutí tlačítka myši. Jakmile návštěvník obchod opustí, nemusí se znovu vrátit. Každý provozovatel by se proto měl snažit, aby byl jeho obchůdek přehledný, srozumitelný a hlavně obsahoval všechny důležité informace. Testování shopu na reálných lidech je podle mého názoru nezbytností. Jesliže chcete vybudovat úspěšný e-market, podívejte se na hospodářské výsledky své konkurence a nalezněte inspiraci u těch nejlepších. V zahraničí je to již zmíněný Amazon a v ČR považuji za poměrně zdařilé stránky Internet Mall.
Docela dobrý nápad je on-line podpora pro zákazníky. Klasické obchody zaměstnávají živé prodavače, kteří vám různě ochotně odpovídají na vaše zvídavé otázky. Naopak elektronické obchody mohou s výhodou využít interaktivní průvodce. Jeden takový jsem si kdysi vyzkoušel na českém shopu Vltava. Nejprve jste si vybrali pro koho bude váš dárek určený. V dalším kroku jste učili zájmy obdarované osoby a nakonec se vám měly zobrazit konkrétní dárky. Já jsem si z úvodní nabídky vybral, že hledám dárek pro syna. Bohužel jsem měl smůlu, protože obslužný skript měl poruchu a zobrazoval namísto vhodného dárku chybovou hlášku:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error ´80040e14´ Could not find stored procedure ´spWizard_Search´. /darky/default.asp, line 499.
Jeden z mých čtenářů tuto hlášku velmi vtipně komentoval: "Nejsou na tý Vltavě blázni? Autor článku zaškrtnul. že hledá dárek pro syna od 4 -10 let v ceně do 500Kč. A oni mu doporučej MS SQL server? To je ujetý."
Kromě této chyby jsem se na jednom nejmenovaném shopu setkal s nezájmem o zákazníky. Chtěl jsem si koupit kapesní počítač (PDA). Protože se v této problematice nevyznám, kontaktoval jsem e-mailem zákaznickou podporu virtuálního obchůdku. Napsal jsem, že mám vážný zájem o nákup PDA a chtěl bych pouze vědět, jaké zařízení podporuje simkarty mobilního operátora. Můj e-mail byl prokazatelně doručen, ale na odpověď stále čekám. Pomalu však ztrácím naději, že se dočkám. Byl jsem ochotný za tuto šikovnou hračku utratit ve virtuálním obchodě 7 000 Kč, ale zřejmě jsem pro provozovatele přílíš nezajímavý klient. Zajímavou souvislost ukázal kdysi jiný test, kdy potenciální zákazník oslovil šest českých vydavatelství počítačových časopisů. Odpověď na jeho e-mail mu přišla pouze ve dvou případech. To je docela smutný výsledek a zároveň důrazné varování pro všechny provozovatele elektronických obchodů. Myslím si, že zákazník své peníze utratí pouze tam, kde jsou připraveni odpovídat na jeho otázky.
| Radim Hasalík
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools