Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

"Na Interzen, na Interzen!," paní Mullerová

"Tak nám skončil Interzen," řekla posluhovačka panu Švejkovi, který opustiv před léty placené místo webkodéra, když byl definitivně prohlášen W3C komisí za blba, živil se amatérským webdesignem, výrobou ošklivých nevalidních XHTML stránek, kterým padělal DOCTYPE. Kromě toho zaměstnání byl stižen revmatismem a mazal si právě kolena opodeldokem.

Předem upozorňuji případné čtenáře, že nejsem nezaujatá osoba. Soutěže se totiž zúčastnily mé dva projekty - Zacinej.cz a Klub-pedagogu.cz. Ani jeden z nich nevyhrál a ani se neumístil na nějakém prestižním místě. V soutěži byla řada projektů od profesionálů či zkušených tvůrců webových stránek, kteří se webdesignu věnují opravdu pečlivě. Jeden z vítěžných webů - Shaman.cz, je mi velmi sympatický. Už jenom při pohledu na tyto stránky mám chuť vzít spacák a vyrazit do divočiny. Líbí se mi i Pražská hřiště a další vítězné projekty.

Interzen je dobrá soutěž, která je pro účastníky zdarma a jistě bere všem zúčastněným porotcům jejich čas. Ten by mohli strávit jinak než návštěvou asi desítek přihlášených projektů a jejich hodnocením. Mohli jít místo toho na golf, posedět s přáteli v restauraci a tak podobně. Podobné úsilí si zaslouží ocenění, takže tímto za sebe veřejně děkuji všem porotcům, kteří byli do soutěže přizváni. V diskusi jsem letmo zahlédnul rozhořčené diskutující, kteří mimo předkládali příklady nevalidity a chyby na webech jednotlivých porotců. Oblíbené rčení říká, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Věřím, že porotci mají jinak spousty práce s jinými projekty a případné chybky na jejich webech nemají takovou prioritu jako kódy na webech zákazníků.

Přestože jsem se soutěží spokojen, měl bych pár námětů na vylepšení. Některé z nich zazněly na jiných weblozích a já s nimi souhlasím.

1. Interzen na vlastní doméně a s vlastním designem
Soutěž by si zasloužila vlastní doménu a vlastní design. Interzen.cz je přesměrován na Interzen.interval.cz zřejmě proto, aby byla návštěvnost Interzenu započítána do celkové návštěvnosti Intervalu. Klidně to tak může zůstat, ale pokud se chce soutěž prezentovat jako prestižní záležitost, zasloužila by si vlastní (prestižní) design. Vyhlášení výsledků by samozřejmě bylo i nadále na původním webu, nicméně soutěžní web s odlišným vzhledem by lépe prezentoval cíl samotné soutěže. Nejsou peníze? Věřím, že by se jistě našla firma pro níž by bylo vyrobení bezplatného designu pro Interzen dobrou reklamou. Když bude nejhůře, mohou nový design vyrobit výherci. Ať nám všem předvedou své umění! (teď to asi schytám :-).

2. Více porotců z různých agentur a firem od fochu
V naší kotlině je přibližně deset větších reklamních agentur, které se věnují převážně webdesignu a internetovému marketingu. Všechny tyto agentury by měly mít v porotě svého zástupce.

3. Posuzovat i jiné vlastnosti webu
Nynější Interzen posuzuje technickou kvalitu, estetický dojem a uživatelský přínos. To je málo. Podívejte se na weby a zjistíte, že tyto vlastnosti jsou jenom špetkou toho, co musí kvalitní web splňovat. Ze všeho nejvíce mi chybí kategorie pro internetový marketing a celkovou strategii soutěžního webu. Jak web pracuje s komunitou? Nechybí důležité věci, které zvyšují důvěryhodnost daného projektu? Je na webu na první pohled jasně prezentovaná odlišnost od konkurence? Tyto a samozřejmě další otázky se týkají převážně celkového pojetí webu.

4. Jiný způsob hodnocení webů
Názory druhých lidí mě zajímají. Koneckonců i proto mám svůj blog. Zajímalo mne, jak dopadl například Klub pedagogů. A co jsem se dozvěděl? TK "-", ED "-", UP "-", pořadí "-". Vilém Málek mi v diskusi na jednom weblogu vysvětlil důvod: "Přečtěte si systém hodnocení - je technicky nemožné, aby každý web dostal nějaké body. To není tím, že by porotci Váš web obešli, je to prostě dáno matematickým modelem soutěže.". Co však jako tvůrce jednoho webu zjistím z pomlčky? Nic. Pokud beru Interzen zároveň jako motivaci pro to, abych na sobě pracoval a zlepšoval se, potřebuji vědět konkrétní údaje. Úplně by mi stačilo, kdybych se dozvěděl, že v kategorii technické kvality je můj projekt hodnocen 50ti trestnými body a v části věnované uživatelském přínosu jsem naopak obdržel jen 10 trestných bodů. Zpětnou vazbu tedy dostali jenom vítězové a ostatním byly často uděleny pomlčky.

5. Poznámka porotce k webu
Bylo by vynikající, kdyby každý porotce vzkázal něco tvůrci webu v jednotlivé kategorii. Nemusela by to být zdrcující kritika. Stačilo by pár řádků. Já bych si mohl například přečíst od porotce X. Y. tento vzkaz: Radime, oceňuji tvojí snahu o grafické ztvárnění horní nabídky. Je na tom ovšem vidět, že nejsi profesionální grafik. Pokud se chceš zlepšit, doporučuji ti dávat pozor na jednotlivé přechody a lépe pracovat s vrstvami ve Photoshopu. Poznámka porotce k webu by měla být tipem, pochvalou, námětem k vylepšení či dobře míněnou radou. A klidně může být i anonymní. Jako účastník soutěže budu mít pocit, že se na můj web někdo podíval. Tuto poznámku bych přirovnal ke slovnímu hodnocení na některých školách.

6. Lepší pořadí webů a vzkazy
Když se na webu organizovala soutěž Lahváč, mohla hlasovat i široká veřejnost. Navíc bylo výsledné pořadí srozumitelné, takže jsem okamžitě věděl, kdo je na kterém místě. Tvůrcům soutěžnímu webu bylo také možné prostřednictvím stránek Lahváče něco vzkázat. Tabulka s ostatními výsledky Inzerzenu se mi zdá velmi nepřehledná. Na první pohled není jasné pořadí jednotlivých projektů.

7. Lepší práce s komunitou
Přihlásilo se 54 projektů a nebyl kolem toho žádný humbuk. Čekal bych, že bude soutěž více vidět a bude se o ní psát. Těšil jsem se na kritiku a spekulace. Jednotlivé projekty mohly být na nějaké stránce stručně představeny. Tvůrcům projektu mohly být pokládány dotěrné otázky. Veřejnost mohla vášnivě diskutovat a zároveň hlasovat, přičemž průběžné pořadí by bylo vidět... Chtělo by to větší publicitu a zvýšit prestiž této soutěže. Předávat ocenění osobně a třeba i v rámci nějakého neformálního setkání všech přihlášených tvůrců.

Možná vás teď napadne, proč podobnou soutěž neudělám sám když mám tolik nápadů a připomínek. Správná otázka! Pokud do toho půjde Interval jako mediální partner a jestliže se přidá ještě někdo další, rád přiložím ruku k dílu. V každém případě si myslím, že by si Interzen změnu zasloužil.

| Radim Hasalík







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools