Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Haló, haló: SMS zprávy

Dnešní moderní doba si žádá, abychom byli stále v dosahu utrženého sluchátka. Na prvním místě je čilá mládež, která využívá SMS nejen jako komunikační prostředek, ale také způsob, jakým navázat mezilidské vztahy. Textovky zcela nahradily dřívejší psaníčka na sajáku a kdejaký šestiletý capart má za pasem modernější přístroj než mám já.

Nejrychlejším textovkářem na světě je Brit James Trusler, který pošle měsíčně 2 500 SMS. Jeho rekord činil 4 000 textovek a klasickou zprávu dokáže napsat pod 67 sekund. Alespoň to tvrdí archivní zprávička z Mobil.cz. V tradiční soutěži na Invexu se tomuto rekordu přiblížil například Pavel Grepl z Boskovic, když dokázal napsat textovou zprávu o 160 znacích bez chyby za necelých 66 vteřin. Textovky však mají i svoji odvrácenou tvář. Začíná se totiž objevovat první SMS spam (mobilní marketing), kdy na mobilní telefony docházejí pozvánky na akce či oznámení o nových výrobcích z neznámých čísel nebo webových SMS bran. Ve druhém případě je obrana velmi jednoduchá - stačí zablokovat příjem textovek z virtuální brány operátora. První případ je složitější, protože není často možné vypátrat skutečného odesílatele.

Dobrou zprávou je, že se na nevyžádaná obchodní sdělení zasílaná pomocí SMS vztahuje nový Zákon o některých službách informační společnosti. Pokud vám někdo chce poslat textovku s nabídkou zboží či služeb, musí získat váš prokazatelný souhlas. Prokazatelným souhlasem se přitom myslí vaše vědomé zaškrtnutí formulářového pole na webu, nahraný telefonický souhlas, označení zvláštního políčka ve smlouvě apod. V žádném případě není možné uznat tichý souhlas, kdy již je příslušné pole ("Souhlasím se zasíláním komerčních e-mailů a SMS") již zaškrtnuto a často si toho ani nevšimnete. Komerční textovka rovněž musí být označena jako obchodní sdělení. Jestliže jste tedy dostali textovou zprávu, která je na první pohled obchodním sdělením, můžete podat stížnost na webu Úřadu pro ochranu osobních údajů. Zákon se vztahuje také na telemarketing, takže pokud vám někdo neúnavně nabízí své produkty po telefonu, měl by předem získat váš prokazatelný souhlas. Na webu úřadu můžete vyplnit formulář stížnosti v němž se pamatuje na e-mail, SMS, MMS, telefonické volání a fax. Radost nad ochranou v zákoně vám možná zkazí fakt, že je úřad po dobu přibližně 1 roku tolerantní a zatím porušení zákona nijak tvrdě nepostihuje. Na antispamovém semináři to vysvětloval předseda úřadu tím, že v tuto chvíli zastává úřad spíše vzdělávací postoj a snaží se rozšiřovat informace o novém zákoně.

Nedávno jsem četl na webu stížnosti MedvídkaPů na svého operátora. Nelíbilo se mu, že jej operátor žádal o souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Bohužel nový zákon firmám nařizuje získávat aktivně souhlas zákazníků. Bez jejich souhlasu jsou odříznuti od veškeré komerční komunikace.

SMS soutěže
Velmi oblíbené jsou také SMS soutěže nebo dárcovské SMS (tzv. DMS). Solidní poskytovatelé služeb by měli vždy zveřejnit cenu za odeslanou anebo přijatou textovou zprávu. Většinou ji poznáte podle posledního dvojčíslí. V případě dárcovské SMS odchází většina peněz na účet potřebných a jen minum si do své kapsy strčí mobilní operátor. Problém s nezřetelně uvedenou cenou služeb měl například T-mobile v soutěži Melouny se valí. Jakmile se do hry vložilo Sdružení pro ochranu spotřebitelů a odborný tisk, uznal operátor svojí chybu a rozdílné poplatky zpětně vrátil.

Další zajímavou službou pro správce obsahu mohou být Premium SMS. Poskytovatel obsahu (tedy provozovatel portálu) může uzavřít smlouvu přímo s operátory a zaplatit nemalou částku za propojení s jejich SMS centry. Malí provozovatelé si však často nemohou dovolit platit až 200 000 Kč a garantovat minimální měsíční obrat 300 000 Kč, a tak se mohou obrátit na komerční provozovatele typu ATS Praha, Erika či Pipeline. Posledně jmenovaný nabízí prémiové SMS za cenu od 5 000 Kč. Pro malé weby typu Brouzdej.cz jsou i tyto částky příliš vysoké. Hlavní nevýhodou Premium SMS je rovněž jejich cena, kdy si z konečné částky za poslanou SMS ukrojí postupně operátor, agentura a zbytek dostává zákazník. Když si zákazník objedná například logo za 20 Kč, dostane koncový provozovatel služby 2 - 4 Kč. Možná právě proto nabízí kupříkladu Seznam Smobil posílání loga za nekřesťanských 40 Kč.

Do budoucna můžeme očekávat zavedení plateb pomocí SMS za obsah na Internetu. Jednoduše pošlete krátkou textovou zprávu, obdržíte na svůj mobil jednoduchý kód a ten zadáte do webového formuláře. Obratem se vám odkryje bonusový článek a z vašeho kreditu se odečte směšný poplatek 10 Kč. Základní podmínkou pro tento způsob plateb je změna cenové politiky operátorů, kteří by se měli vzdát většiny svých zisků a podstatně snížit provize. Pochybuji totiž, že by byl někdo ochoten za článek platit 40 Kč a při dnešních provizích toho poskytovatel obsahu za 10 Kč příliš nezíská.

| Radim Hasalík







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools