Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Fallout 3 na vlastní kůži: zkušenosti a postřehy

Dlouze představovat RPG hru Fallout není podle mého názoru vůbec potřeba. Proto se rovnou podíváme, jak si tvůrci poradili s třetím dílem. Počkejte chvilku, brána dosud uzavřeného krytu s názvem Fallout 3 se otevírá. Na úvod ještě upozorňuji, že se jedná o první dojmy z hraní. Hodně tajemství mi trojka za těch pár hodin nestihla odhalit.

RPG Fallout 1 a 2 jsem sice nedohrál do konce, ale u těchto her jsem strávil nemálo času. Když mi bylo asi sedmnáct let, měl jsem jeden týden trávit v posteli a léčit nachlazení. Místo toho jsem ve Falloutu 1 kráčel pustinou a při každém podezřelém zvuku v koupelně vypínal obrazku a lehal si zpátky do postele (rodiče by hraní PC hry neocenili). Postupně jsem došel ke kráteru, potom zpátky a následně se stal členem Bratrstva Oceli. Základnu supermutantů se mi zničit nepodařilo, protože moje postava byla zaměřena příliš na komunikaci, vědu a další intelektuální činnosti.

Druhý díl byl o poznání rozsáhlejší a už si přesně nevzpomínám, co mi ve hře způsobilo největší zásek. Zřejmě to byli vojáci Enklávy a opět vyladění postavy na cokoliv jiného než boj.

Fallout 3: Instalace
Instalace hry trvá dlouho a na disku ukrojí zhruba 6 - 7 GB. Ke spuštění a hraní potřebuje originální DVD. Tento problém piráti řeší alkoholem (pardon: softwarem Alcohol, který simuluje DVD mechaniku). Originální hra nabízí českou a anglickou verzi. Bohužel nefungují oficiální patche, což může (ale nemusí) být zaviněno právě počeštěním hry. Češtinu zapínáte netradičně z nabídky, kdy vyberete položku "Herní data" a zaškrnete "Czech.esp". Pokud to neuděláte, hra bude obsahovat některé přeložené položky a zbytek bude v angličtině.

Po ukončení instalace mi hra nabídla spuštění. Souhlasil jsem, prošel detekcí grafických detailů a za pár minut sledoval černou obrazovku. Následoval "tvrdý" restart počítače a opětovné spuštění hry Fallout 3. Opět černá obrazovka. Upravil jsem tedy nastavení a tentokrát se mi hra úspěšně spustila. Jenže po opětovném vypnutí a zapnutí se celý problém s černou obrazovkou opakoval znovu. Fallout 3 naštěstí nabízí možnost spuštění v okně. Hraní sice není tak komfortní, protože na vás na pozadí lišácky mrká plocha a ikonky z Windows, ale vyhnete se tím opakovanému restartu počítače. Když se Fallout 3 nechce načíst, jednoduše se přepnete CTRL+ALT do Windows a pomocí CTRL+ALT+DEL nefunkční aplikaci vypnete.

Zatímco jednička a dvojka vám umožnila vybrat nastavení vaší postavy pomocí přehledných dialogů, zde se vše odehrává přímo ve hře. Jméno si zvolíte během porodu, záladní vlastnosti si vybíráte pomocí dětské knížky v pokoji a doplňující znalosti vám pomůže vybrat test. Ten je zřejmě určen začínajícím hráčům, protože vám předkládá otázky a nabízí různé možnosti řešení. Podle toho potom hra odhadne, co by se vám zřejmě hodilo. Po testu si naštěstí můžete automaticky přiřazené vlastnosti znovu upravit. Navíc když opouštíte Valout 101, dostanete znovu příležitost upravit si vlastní postavu (se kterou jste se jistě na začátku tolik nepiplali).

Novinky, změny a odlišnosti

Už ve Valoutu si všimnete změny u soubojů. První verze obsahovaly tahový mód. Jakmile se objevil a zaútočil na postavu nepřítel, čas se zastavil a vy jste v klidu mohli nastavit svoji akci. Rovněž bylo možné mířit na jednotlivé části těla. Ve Falloutu 3 poznáte nepřítele pomocí malého kompasu v levé dolní části obrazovky. Jednoduše se vám ukáže červený čtvereček. Pokud se přiblížíte na dosah (dostřel), změní se hudba anebo si všimnete střel kolem sebe. Tahový mód zapínáte pomocí klávesy V, poté se hra opět přepne do reálného módu a je nutno znovu stisknout příslušnou klávesu. Tento styl soubojů mi nevyhovoval. V několika případech jsem ovšem nepřítele zabil dříve než mi stačil způsobit nějaké zranění. Šikovné je, že v tomto módu dojde k přiblížení nepřítele, takže potom zhruba tušíte jeho polohu. Subjektivně se však prodloužila vzdálenost, na kterou jednotlivé souboje mohou probíhat. Moji postavu například odstřelovali supermutanti z místa, kde jsem je těžko mohl sve svojí pistolkou ohrozit.

Nepříjemným místům nebo soubojům se můžete vyhnout. Stalo se mi to právě v místech, kde jsem narazil na již zmíněné supermutanty. Protože se mi nepovedlo najít jinou cestu, otevřel jsem si mapu a kliknul na poslední známé místo. Můj hrdina posléze opustil původní stanoviště bez sebemenšího zranění. Navíc podle ohlasů jiných hráčů odpadají náhodná setkání na mapě (ve Fallout 1 a 2 poměrně obvyklá). Jestliže jste tedy hodně zranění, nic by vám nemělo bránit v návratu do nejbližšího města, kde se můžete v klidu vyléčit.

Systém léčení doznal další změny. Zatímco první díl umožňoval léčit pomcoí znalosti "Doktor" nebo funkce "odpočívat až do uzdravení", ve Fallout 3 jsem nic takového nenašel. Odpočívat navíc můžete pouze na posteli, takže odpadá oblíbené spaní během putování pustinou. To mi také hodně chybí, protože jsem tuto funkci v prvních dvou dílech hojně využíval. Nemám totiž rád cestování v noci, kdy v okolní krajině nevidím na případné nepřátele.

Změny najdete také u krádeží. V prvních dvou dílech bylo možné postavu "prošacovat" a místo obchodování potřebné vybavení ukrást. Fallout 3 tuto možnost nabízí pouze u volně položených věcí. Pokud jsou červené, můžete je ukrást. Navíc vás dialog informuje, že se vám zhoršila karma. Když jsem takto zkoušel brát věci ve zcela prázdném domě, příliš jsem toto hlášení nepochopil. Kde není žalobce, není soudce. Nicméně karmu jsem si kazit nechtěl, a tak následovalo opětovné nahrání hry. Nechcete-li tedy krást, můžete obchodovat. Pamětníci ovšem zaslzí nad starým zbožím ve Falloutech. Každý předmět byl totiž nakreslený a vypiplaný do nejmenšího detailu. Ve Fallout 3 se musíte spokojit s mnohem jednodušší 2D kresbou bez barev. Navíc se mi nepodařilo zjistit, jak mohu vyměnit zboží za zátky, které má postava u sebe. Někdy totiž musíte platit za informaci právě tímto novodobým platidlem.

S obchodováním souvisí samotné dialogy. Zatímco předchozí Fallouty se vyznačovaly drobným písmem u vašich odpovědí, trojka se vytasila s velkými fonty. Je docela otrava, když listujete seznamem svých odpovědí a nevidíte pohodlně všechny možnosti nebo alespoň většinu z nich. Profesionální recenzenti vytýkají Falloutu malou propracovanost dialogů. Něco na tom bude. Postavy mi přijdou jednodušší. Třeba ve městě Megaton dostanete od chlápka zadání, abyste vyhodili nevybuchlou bombu do vzduchu. Úkolu ovšem předchází na můj vkus příliš jednoduchý rozhovor, kdy vám chlapík v kravatě a klobouku prakticky okamžitě důvěřuje a nebojí se sdělit své tajné plány. Když jsem poctivě oznámil tyto záměry šerifovi města, vydal se bránit spravedlnost. Přitom se mu povedlo zaseknout se uprostřed běhu o schody, takže běžel na místě. Tento podivný maraton jsem ukončil teprve tím, že jsem do šerifa přátelsky žďuchnul vlastní postavou (a šerif mi následně utekl).

Tím se dostáváme plynule k poslední části mých dojmů a postřehů ze hry. Všechno je 3D. Nevýhodou je zhoršená orientace v prostředí. Zatímco ve Falloutu 1 a Falloutu 2 jste na místo dorazili poměrně jednoduše a v malém městě jste se snadno vyznali, 3D město Megaton působí krapet nepřehledně. Všechno je totiž vyvedeno v postapokalyptických šedo-hnědých barvách, navigační cedule jsou příliš malé a oprýskané. Zejména pokud se chcete rychle dostat z bodu A do bodu B, musíte překonávat okolní překážky. Na druhou stranu vás Fallout 3 vtáhne ještě více do hry. Přispěje k tomu typicky ponurá falloutovská hudba a volnost. Čas vám neběží, nikdo vás do ničeho netutí a úkolníček se utěšeně plní. Fallout 3 je zkrátka kvalitní počin, který svým předchůdcům nedělá žádnou ostudu. Zbývá jenom doufat, že to tvůrci nezkazí nějakým nepovedeným datadiskem...

| har







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools