Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Nesmyslné poplatky neúčtují pouze banky

Na českém internetu se objevuje pravidelně anketa, která si klade za cíl vybrat nesmyslný bankovní poplatek. Zatím s přehledem zvítězil poplatek za příchozí platbu. Dnes jsem objevil dalšího kandidáta v podobě jedné velké firmy, která na Severní Moravě poskytuje připojení k Internetu. Za obchodní jednání a přípravu smlouvy účtují administrativní poplatky.

Krátce po přestěhování na Severní Moravu jsem začal řešit připojení k Internetu. V bytě mého otce se nachází internetová přípojka od jedné nejmenované opavské firmy. Protože jsem chtěl využívat rychlejší internet, vyplnil jsem na webových stránkách své kontaktní údaje. Následně se mi ozval obchodník a telefonicky mi potvrdil, že navýšení rychlosti internetu bude možné. Slíbil mi prověření a následný telefonát.

Očekával jsem tedy telefonické potvrzení dalšího postupu. Jenže k tomu nedošlo, a tak jsem se zatím rozhodl využívat stávající rychlost připojení. Domníval jsem se, že obchodník se už neozve a pustil celou záležitost z hlavy. Zhruba po čtyřech dnech mi opět obchodník volal a rovnou oznámil, že je připravený dodatek smlouvy. Vysvětlil jsem mu své rozhodnutí a požádal ho, aby dodatek smlouvy zatím odložil. Seznámil jsem ho se svým plánem, že zvýšení rychlosti využiji až za rok. Obchodní zástupce souhlasil a vzápětí mi na e-mail dorazilo strohé:

na základě tel. hovoru se zrusí dodatek na navýsení konektivity na 1024kbps a bude Vám fakturovám administrativní poplatek

Zavolal jsem znovu obchodníkovi a zjišťoval, co mi vlastně bude firma účtovat, když jsem jejich služby nevyužil. Poplatek v hodnotě 100 Kč je prý určen na pokrytí administrativních nákladů spojených s přípravou dodatku ke smlouvě. Proč je nesmyslný? Uvedu to na konkrétním příkladu.

Když jsem ještě pracoval v reklamní agentuře, připravovali jsme často pro klienty úvodní nabídky. Klienti se na základě těchto nabídek rozhodovali, zda využít našich služeb. Nabídka obsahovala různé návrhy, reference, kalkulace ceny a doporučené postupy. Občas se nám stalo, že si zákazník vybral konkurenční firmu. Čas věnovaný přípravě nabídky byl tedy zbytečný. Nikdy nás ani ve snu nenapadlo, abychom tuto úvodní kalkulaci a další nezávazná jednání účtovali. Úvodní kalkulace a jednání by měly vést k získání zákazníka. Nebo vám snad telekomunikační operátor účtoval čas svých pracovníků, když jste si zjišťovali informace na zákaznické lince?

Administrativní poplatek bych pochopil a zaplatil v případě, kdy by firma například na místo vyslala techniky a dopředu mi oznámila cenu. Pokud ovšem někdo vyplní moje údaje do smlouvy nebo dodatku, sotva si za tento "úkon" může účtovat nějaké poplatky. Navíc jsem dopředu neznal ani výši částky související se zrušením smlouvy nebo dodatku ke smlouvě. Celkově zde nejde o částku (mohla by být klidně 5 Kč), ale spíše o princip. Zákazník by měl vždy znát dopředu cenu včetně případných poplatků či příplatků. Obchodní zástupce měl dodržet slovo a znovu zavolat ohledně potvrzení objednávky. Jestliže si náhodou zákazník spolupráci rozmyslí, měli by zástupci firmy zvážit, zda jim "administrativní" poplatky stojí za ztrátu budoucího zákazníka.

| Radim Hasalík







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools