Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Živnostníkův web krok za krokem - 1. díl

Dnes začínám psát nepravidelný seriál, který je věnovaný webu jednoho malého živnostníka. Cílem těchto článků bude přiblížit čtenáři vhodný postup v případě, kdy podnikatel nebo firma nemá peníze na zaplacení drahých (a jistě kvalitních) konzultantů. Krok za krokem vás provedu tvorbou webu a poradím vám postupy, jak využít možností internetu k podpoře podnikání. Zároveň budu zveřejňovat, co se povedlo nebo naopak nezdařilo.

Živnostník v mém nepravidelném seriálu je přímo členem mojí rodiny. Jedná se o českou výtvarnici Janu Hasalíkovou, která bydlí na Severní Moravě ve městě s názvem Bruntál a kromě malování ručně hedvábných šátků, šál a paličkování se stará o moji malou sestru Veroniku. Pamětníci si možná vzpomenou, že darovala vítězům ceny do soutěže o nejlepší Bloggerův hrnek.

Původní web
Původní web byl vytvořený ve verzi HTML 4.0 Transitional. Úvodní stránka se skládala z jednoho obrázku, který byl zároveň obrázkovou mapou (tag map). Pod obrázkem byly ještě textové odkazy na obrázkvou galerii, životopis a kontakt. Máma si také sama nakreslila logo Finery, které se ovšem na webu používalo pouze na úvodní a kontaktní stránce. Můžete si to prohlédnout na obrázku.

Staré Maluje.cz

Starý web nepoužíval správné titulky (title). Úvodní stránka například obsahovala pouze nápis FINERY a v závorce výčet několika různých klíčových slov, které se navíc nevyskytovaly v textu stránky. Takovou webovou stránku může vyhledávač potrestat nebo znevýhodnit, což se v případě starých stránek stalo. Stránky nebylo možné nalézt na prvních místech ve výsledcích hledání a počet příchozích návštěvníků z vyhledávačů byl velmi nízký.

Stejná situace se opakovala u všech podstránek včetně galerií. Titulek stránky se přitom zobrazuje ve výsledcích hledání a může významným způsobem rozhodnout o tom, zda uživatel vyhledávače vybraný web navštíví. V titulku může autor webu napsat větu, která jeho stránky odliší od konkurence nebo upoutá pozornost návštěvníků. Může tam být například napsáno Ceny paličkované krajky již od 200 Kč nebo 25 let zkušeností s paličkovanou krajkou.

Ve stránkách rovněž chyběla důležitá značka meta name="description". Vyhledávač Google používá obsah této značky pod názvem odkazu v případě, že se v něm vyskytuje hledané slovo. Navíc toto slovo ve výsledcích hledání zvýrazní. Také značka meta name="keywords" pro klíčová slova zcela chyběla.

Také rozdělení samotných sekcí webu nebylo dobře vyřešené. Jednotlivé práce se prezentovaly na jedné stránce v rámci sekcí Obrazy, Oděvní doplňky a ostatní techniky. Zcela chyběla informace o cenách nebo možnosti nákupu. Případný zákazník byl odkázán na kontaktní stránku, kde se mohl dozvědět pouze adresu, e-mail a telefon.

Nová verze
V nové verzi bylo potřeba vymyslet vhodnou doménu. Protože 90 % zakázek tvoří právě ručně malované hedvábné šály, šátky a kravaty, registroval jsem pro webovou prezentaci doménu Maluje.cz. Myslím si, že tuto doménu si případní zákazníci zapamatují daleko více než jméno a příjmení.

Pokud by byla Jana Hasalíková známější, volil bych samozřejmě název ve tvaru JanaHasalikova.cz. Neutrální doména navíc umožňuje, aby se na webu později vytvořila komunita složená částečně ze zákazníků a lidí, kteří se zajímají o výtvarné umění.

V nové verzi používám validní XHTML, CSS layout a přátelské URL adresy. Nechybí ani popis stránky (meta description) a klíčová slova (meta keywords), přičemž klíčová slova i popis stránky používá texty přímo ze stránek.

Po pravé straně je uvedeno pět důvodů, proč by měli zákazníci nakupovat. Těchto pět důvodů se opakuje na každé webové stránce. Doporučuji na firemním webu uvádět výhody a důvody pro nákup.

Novinkou je sekce dárky pro firmy, kdy je mým záměrem oslovit firemní zákazníky. O tom, zda se tento záměr podařil, budu psát v některém z příštích dílů.

Stará verze webu neměla žádné pokročilé měření. Využil jsem proto bezplatné verze Google Analytics, která mi poskytuje dostatek údajů pro další rozhodování.

Plány do budoucna
Web nepoužívá žádnou aktivní optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Nebudu aktivně budovat a nakupovat odkazy (linkbuilding). Spíše se zaměřím na přirozenou podporu webu - mohu například zkusit vyměnit odkazy s výtvarníky, kteří nepředstavují konkurenci (například sochaři).

Plánuji ovšem udělat analýzu klíčových slov, abych mohl volit správná slova do pay-per-click kampaně. Cílem analýzy klíčových slov je zjistit, jaká slova se ve vybraném oboru používají. Reklamní kampaň plánuji pro systémy Google AdWords, Sklik.cz a eTarget.

Nehodlám zatím vůbec používat BB Kontext nebo BB Text, protože nelze zakázat zobrazování reklamy v pozicích reklamních proužků a tento systém často reklamu pouští v síti BillBoard.cz. Čistě textová reklama by se v tomto případě zobrazovala na 25 tisících stránkách a serverech výměnné reklamní sítě BillBoard. Je to vhodné pro masivní oslovení českého internetu, ale já potřebuji spíše kvalitní cílení na pozice jasně vyhrazené pouze kontextové reklamě. Návštěvníci webu v těchto pozicích totiž čekají právě kontextovou reklamu a myslím si, že ji vnímají jinak než prostor, kde střídá grafická a textová reklama (to je případ sítě BillBoard.cz).

| Radim Hasalík







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools