Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Pár poznámek pro tvůrce webových projektů

Napsala mi kamarádka, která zkouší tvořit vlastní webové projekty. Ve svém e-mailu si stěžovala, že je to těžké a náročné. Zejména začínající tvůrci webových projektů (ale i některé firmy) se často dopouštějí základních chyb. Nezajímají se o konkurenci, nestanoví si strategii a nemají ponětí o dalších souvislostech. Webovým projektům se věnuji od svých patnácti let. Stále se učím nové věci a obdivuji tvůrce serverů, kteří dokázali více než já. Když jsem své kamarádce odpověděl, rozhodl jsem se tuto odpověď vydat jako zápisek na blogu. Budu rád, když někomu pomůže a poradí.

1. Obsahový web není možné zvládnout
Jeden člověk nemůže zvládnout obsahový web. Zjistil jsem, že denní aktualizace je velmi náročná na čas. Web by ale měl být aktualizován minimálně 1x denně. Když je nejhůře, tak 1x týdně.

Aktualizace webu je velké omezení pro život. Pokud musím například 1x denně napsat pět článků, musím počítat s tím, že jednu hodinu nebudu nic dělat než psát článek (to znamená, že nemůžu jít plavat, na rande nebo do sauny).

V poslední době je velmi populární předat tvorbu obsahu komunitě. Znamená to, že se zapojí do tvorby obsahu webových stránek více lidí.

2. Záleží na kvalitě obsahu
I když web bude spravovat komunita lidí nebo jeden člověk, vždy záleží na kvalitě obsahu a jeho množství. Například Marigold.cz tvoří Patrick Zandl. Nepíše sice pravidelně, ale jeho články mají velkou informační hodnotu. Proto má návštěvnost větší než Brouzdej.cz.

Pooh.cz má zase větší návštěvnost než Brouzdej.cz proto, že jde o známější web a zároveň obsahuje věci, které přilákají návštěvníky z vyhledávačů.

Připravit kvalitní článek nebo obsah je drahé a náročné. Například příprava podkladů pro článek o Peprnet.cz mi zabrala přibližně dvanáct hodin práce. Samozřejmě, že by se mohly najít způsoby, jak čas ušetřit nebo dělat věci efektivněji. Člověk má své rezervy a vždy se může naučit něco nového.

3. Komunita nemusí nic vyřešit
Když není na webu kvalitní obsah, návštěvníky to může odradit. Spolehlivě od další návštěvy odrazují staré články nebo web nedotažený z nějakého důvodu do konce. Například Zacinej.cz navštíví denně přibližně 40 - 50 unikátních návštěvníků. Troufám si tvrdit, že se nevracejí. Na webu totiž zatím chybějí záchytné body okolo kterých by se nabalila komunita.

Nicméně web Zacinej.cz vzniká postupně. Snažím se přidávat tematické články, které budou tvořit hlavní obsah. Později dojde k rozšíření jednotlivých sekcí a spuštění nových služeb. Již nyní je ale Zacinej.cz indexován vyhledávači, má svojí historii a lidem se tato značka dostává do povědomí.

Pokud obsah vytváří komunita, není zde záruka kvality. Ze strany majitele webu je nutné, aby obsah komunity kontroloval, upravoval nebo schvaloval. Záleží vždy na typu webu. Na Brouzdej.cz jsem musel novým bloggerům odebrat po registraci právo zápisu na hlavní stránku webu. Různé testovací a nesmyslné zápisky totiž snižovaly přehlednost titulní strany.Mohu potvrdit, že kvalitních a skutečně dobrých autorů je málo. Většina z nich je ochotná psát za peníze. Zdarma a z čistého nadšení píše jenom někdo.

To je mimochodem i důvod, proč v podstatě skončil velmi navštěvovaný recesistický server Kompost.cz. Komunita uživatelů se chodila na tento web především bavit a když se mohla zapojit do tvorby, nedokázala napodobit jedinečný smysl pro humor zakladatelů webu.

Spoléhat na komunitu tedy není vždy vhodné a užitečné. Autor webu by měl zvážit, jestli zvládne a je ochoten věnovat nemalé úsilí, které je nutné pro správu obsahu. Stejně tak by si měl zvážit, jestli je v projektu nějaká ekonomická návratnost nebo jiný přínos.

4. Návštěvnost odpovídá typu a stáří webu
Marknet.cz v červnu navštívilo 3 036 unikátních návštěvníků. Průměrně je na webu každý den přibližně 80 - 100 unikátních návštěvníků denně. Weblogy.cz za stejné období navštívilo 20 885 unikátních návštěvníků - denně tam bylo kolem 500 unikátních návštěvníků.

Technologicky jde o prakticky stejnou službu. Liší se však obsahem a také stářím. Zatímco Weblogy.cz jsou v provozu již několik let, Marknet.cz teprve začíná. Když jsem ve spolupráci s tvůrci Weblogy.cz tuto službu spouštěl, musel jsem podle dohody zajistit, aby se o ní dozvěděla cílová skupina.

Proto jsem napsal a vydal tiskovou zprávu, kterou jsem zaslal vybraným médiím. O službě nakonec informovaly odborné weby Marketing & Média, Strategie, webový magazín Lupa.cz, Mediář.cz a Česká Média. Je velmi důležité, když o webu píší novináři.

Samotná návštěvnost odpovídá tomu, jak lidé Marknet znají a jestli považují službu za užitečnou. V tuto chvíli bych návštěvnost mohl podpořit reklamou ve vyhledávačích a kontextovou reklamou. Určitý vliv budou mít také vyhledávače (respektive roboti vyhledávačů), které Marknet.cz navštěvují a potom přivádějí nové návštěvníky.

V neposlední řadě je také důležité, jak velká je cílová skupina pro kterou je web vytvořený. Například web iStrategie navštívilo v červnu 2006 celkem 12 049 návštěvníků podle Navrcholu.cz. Marketing & Média (mam.cz) potom navštívilo v květnu 23 488 reálných uživatelů dle NetMonitoru. Pro úplnost je třeba dodat, že Mam.cz započítává do statistiky i další weby, které by měly být správně oddělené. Umožňuje to stávající medotika NetMonitoru (to by bylo na zvláštní článek).

Když je cílová skupina příliš malá, bude mít web příliš malou návštěvnost. Internet v květnu používalo 4 390 453 reálných uživatelů. Z toho "pouze" 23 488 reálných uživatelů navštívilo odborný server Marketing & Média. Odborné téma tedy nezajímá každého.

Web malého herního klanu bude navštěvovat málo návštěvníků jenom proto, že není dostatečně zajímavý pro širokou nebo odbornou veřejnost. Návštěvnost takového webu odhaduji na maximální hranici 100 reálných uživatelů měsíčně. Web o hře Fallout může navštívit méně lidí než stejně udělaný web o hře The Sims, kterou hraje zřejmě i více lidí.

5. Když je návštěvnost vysoká
Mohlo by se zdát, že se na hodně navštěvovaném webu velmi dobře prodává inzerce. Opak je pravdou. Opět záleží na typu webu. Například tvůrce Líbímseti.cz s návštěvností 567 823
reálných uživatelů (květen 2006) si na jedné konferenci postěžoval, že je obtížné inzerci sehnat. Možná se situace změnila, ale...

Pokud inzerci prodává mediální zastupitelství typu ArboMedia, dostává server pouze část peněz. Zbytek si vezme jako provizi ArboMedia a další firmy, které jsou při prodeji inzerce na webu ve hře.

Na některých serverech se inzerce prodává špatně a je o ní malý zájem. Týká se to málo navštěvovaných serverů, nevyhraněných "všeobecných" serverů a komunitních webů. Vždy záleží na konkrétním serveru a cílové skupině. Inzerenti chtějí vydělávat. Pokud jim reklama na konkrétním webu nepřinese žádné peníze, nemají důvod proč tam inzerovat.

S vysokou návštěvností souvisí i další nepříjemné starosti. Je potřeba zaplatit kvalitní serverhosting (umístění stránek na zvláštní počítač) a starat se o web. Musí se vyřešit situace, kdy jednu webovou stránku žádá v jedné sekundě velmi mnoho lidí. Výpadky se mohou negativně odrazit na vnímání značky uživateli apod.

Například Pooh.cz musel změnit hosting, protože mu jeho tehdejší webhoster naznačil, že by bylo vhodné, aby si vybral jinou a dražší variantu. To se majiteli webu nechtělo, takže se rozhodl přejít ke konkurenci.

6. Jak z bludného kruhu ven
V první fázi je nutné dobře rozvažovat a prozkoumat konkurenci. Jeden majitel nekomerčního webu se mi svěřil, že když začal svojí službu provozovat, neměl vůbec tušení o své konkurenci. To je špatný přístup. Pokud bez předchozího průzkumu vstupujete na trh o němž nic nevíte, musíte být buď geniální vizionář anebo naprostý šílenec.

Když se rozhodnu vytvořit nějaký projekt, strávím většinu času na webech konkurence. Stanu se pravidelným návštěvníkem konkurenčních webů a zkouším si jejich funkce. Potom se podívám, jakou má konkurence návštěvnost a snažím se zjistit další informace. Zajímám se o to, kdo vlastní konkureční projekt a kolik vydává peněz do reklamy. Chci poznat návštěvníky konkurence.

Jakmile jsem na konkurečním webu jako doma, mohu navrhovat ten svůj. Cílem není vytvořit stejný nebo podobný web. Projekt musí být na první pohled něčím zásadně odlišný. Podotýkám, že zásadní odlišnost musí být výhodná a velmi důležitá pro zákazníky. Zásadní odlišností nejsou jiné barvy, větší výběr funkcí a jiné maličkosti.

Zapomenout musím na bezplatný hosting. Kromě malé spolehlivosti mohu sotva vybudovat značku na Mujweb.wz.cz. To prostě nejde. Pokud to tvůrce webu myslí s vlastním projektem vážně, měl by si pořídit vlastní doménu. Samotné stránky by měly v rámci možností vypadat alespoň trochu k světu. Nekvalitní vzhled webu totiž spolehlivě odradí případné zájemce.

O tomto tématu by se dalo napsat spousty dalších informací. Důležité je, aby člověk vytrval, neustále na sobě pracoval, vzdělával se a byl ochoten se učit nové věci. Teprve potom může být úspěšným provozovatelem vlastních webových projektů.

Pro mne osobně jsou vlastní webové projekty velkým koníčkem, zábavou a současně experimentální laboratoří. Provoz vlastních webů mne nutí, abych se o tuto problematiku velmi podrobně zajímal.

| Radim Hasalík







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools