(Článek vyšel na WebTip.cz) V našem novém seriálu si postupně probereme, jak vytvořit webovou prezentaci, která splní svůj účel a bude užitečná pro návštěvníky i samotného majitele webu. Soustředit se budeme spíše na marketing a vlastní budování webu.
Další díl vyjde zřejmě na WebTip.cz, ale jen v případě, že se tento server trochu zmátoří a vzpamatuje :-)
Prvním krokem by rozhodně mělo být nalezení odpovědi na otázku, jaký účel bude nově vznikající webová prezentace plnit. Je třeba poznat návštěvníky budoucího webu, zjistit jejich potřeby, touhy a přání. Rovněž je zcela nezbytné prozkoumat nabídku podobných projektů a stanovit jasně viditelné odlišnosti vašeho webu od toho konkurenčního. Proč je to tak důležité? Ukážeme si malý příklad. Představte si podnikatele, který se rozhodne vybudovat katalog českých WWW stránek. Nad počáteční analýzou mávne ledabyle rukou a bezhlavě se vrhne do svého internetového byznysu. Najme a zaplatí programátory, grafiky a tým dalších obchodníků. Když je portál hotov, investuje obrovské částky do reklamy. Jsme přesvědčeni, že jeho projekt neuspěje, protože je jeho konkurence příliš silná. Přitom by stačilo, aby se podnikatel z našeho příkladu podíval na Seznam.cz, Centrum.cz a Atlas.cz. Takto promrhal peníze na projekt, který neměl šanci prosadit se, protože ve srovnání s konkurencí nenabízel žádnou výraznou přidanou hodnotu.
Budeme ještě konkrétnější a podíváme se společně do vzdálené historie. Koncem října roku 2003 zpovídal Adam Javůrek (autor blogu Kyberšmok) tvůrce systému pro správu a tvorbu vlastního deníčku s poněkud nezvyklou internetovou adresou Buh.cz a Bohyne.cz. Podle hlavního programátora si společnost všimla dvou zajímavých domén a rozmýšlela se nad jejich využitím: „Zpočátku padl návrh na freemail a freehosting, ale z důvodu extrémní časové vytíženosti jsme zvolili vytvoření nového blogovacího systému.“ Jako metu si autoři stanovili 1 000 registrovaných weblogů. Projekt skončil nezdarem, protože podle našeho názoru tvůrci přecenili své síly a možnosti. Navíc zcela chyběla jasně prezentovaná odlišnost od konkurenčních projektů a je docela možné, že tvůrci zanedbali také poměrně důležitou komunikaci s tiskem a veřejností. Projektu se totiž dostalo minimum pozornosti ze strany novinářů. Podle monitoringu médií Newton I. T. byl Buh.cz zmíněn v médiích jen 9x, přičemž se většinou jednalo o krátké zmínky a nikoliv samostatné články či zprávy. Dnes je tento blogovací systém minulostí a na jedné ze zmíněných adres nalezneme odkazy na křesťanské webové stránky.
Přestože se blogovací systém Buh.cz neujal, neznamená to, že na českém internetu nemohou vzniknout nové projekty vytvářené nadšenci. Psal se rok 2002 a známý internetový publicista Daniel Dočekal si zaregistroval doménové jméno Pooh.cz. On a jeho přátelé zde publikovali své zápisky nejen ze života. Původně web navštěvovaly desítky lidí, později se návštěvnost výrazně zvýšila. Například v prosinci letošního roku navštívilo tento web 82 887 unikátních návštěvníků, kteří si prohlédli 466 322 stránek. Jak toho autor webu docílil? „Mohl bych říct, že jsem se staral o to, aby měl obsah, který zaujme hodně lidí. A nabízel k tomu různé další věci, které je přitáhnou a udrží - ve skutečnosti je to spíš tak, že jsem nic zvláštního nedělal,“ vysvětluje svůj recept na úspěšný web jeho tvůrce. Nyní si krok za krokem vysvětlíme, jak se autorovi Pooh.cz podařilo dosáhnout dnešních hodnot návštěvnost.
Důležitou součástí serveru byla a je komunita jeho uživatelů. Ta vytvářela obsah, který bavil a zároveň informoval. Například v době, kdy řádil SQL červ Slammer, byl Pooh.cz mezi prvními servery, které zveřejnily podrobnosti o útoku. Když později o stejném problému publikoval zprávu odborný server Technet.cz, objevil se ve článku odkaz na web Daniela Dočekala. Jenže ani zajímavý obsah mnohdy nestačí. Proto autor webu organizoval různé akce či hlasování a poměrně aktivně komunikoval s médii. Jednou z těchto akcí byla například recesistická anketa Anti Anno, která parodovala oficiální projekt TV Nova. Mediálně zajímavé téma a dobře zvládnutá komunikace s novináři přinesla serveru 14 zpráv v tištěných novinách i na Internetu. Větší ohlas v médiích měl ovšem původně recesistický protest proti zákazu fotografování v obchodním centru Nový Smíchov. Bloggeři z webu Pooh.cz šli do obchodního centra protestně fotografovat (podle některých názorů spíše provokovat) a dva z nich byli ochrankou napadeni. Protože byl na místě pozvaný novinář Lidových novin, objevila se zpráva o incidentu na titulní straně tohoto listu a to včetně odkazu na web pořadatele. Později se přidala i další média včetně televize i rozhlasu a případ byl také komentován na jiných weblozích. Výsledek se dostavil okamžitě v podobě zvýšené návštěvnosti.
Obsah, komunita a publicita stále nestačí k tomu, aby návštěvnost nijak výrazně nekolísala a spíše se držela na podobných hodnotách. V okamžiku, kdy se stane kupříkladu vyhlášená anketa či událost již neaktuální, přestane problém zajímat média, weblogy i jejich čtenáře. Aby byl web úspěšný, je potřeba nové návštěvníky upoutat a přinutit je k opětovné návštěvě webu. Obsah proto musí být pravidelně aktualizovaný. Uznávaný odborník na použitelnost Jakob Nielsen doporučil ve svém Alertboxu bloggerům, aby si vybrali v jakých intervalech budou aktualizovat svůj deníček a drželi se toho. Totéž můžeme bez obav prohlásit o webových prezentacích. Daniel Dočekal k tomu dodává: "Většina projektů umírá na nedostatečnou aktuálnost a aktualizovanost. Prostě tam kde se nic nemění každý den, tam není šance cokoliv očekávat. A taky je zbytečné tam vlastně chodit." Pooh.cz kromě svého obsahu poskytuje i další dodatečné služby, které mohou na web přivést další návštěvníky případně pomáhají udržet ty stávající.
Vytváříte-li webový projekt, hlídejte si rovněž náklady a výnosy. Je samozřejmě velmi lákavé umístit nově vznikající web na vlastní server, ale mnohdy levnější a výhodnější je využití některého webhostingového programu. Váš projekt se v takovém případě bude nacházet na jednom serveru společně s prezentacemi ostatních zákazníků webhostingové společnosti. Cena se pohybuje v řádech stokorun za měsíc. Zejména pro komerční webové prezentace platí zásada, že by vám měl web pomoci vydělávat další peníze a získávat nové zákazníky. Přestože je Pooh.cz projektem provozovaným ve volném čase, zajistil si jeho autor určité zdroje příjmů. Dříve si mohli návštěvníci projektu poslat na svůj mobilní telefon vyzvánění či logo operátora. Za každé zaslané logo či melodii získal autor webu provizi od zprostředkovatele těchto služeb. Provize za SMS platby jsou bohužel nízké, protože se samotný provozovatel těchto mobilních služeb dělí o své příjmy s mobilními operátory a teprve poté s majitelem webu. Tato nabídka byla proto v červnu minulého roku zrušena. Na webu však zůstává jiný zdroj příjmů a tím je BBText. Přímo ve článcích se objevují zeleně podtržené odkazy, které jsou záměrně odlišné od ostatních odkazů. V okamžiku, kdy na tuto textovou reklamu klikne návštěvník, získává provozovatel webu odměnu. Reklama na cizí výrobky či služby se však na komerčním webu (řeč je v tomto případě o firemní prezentaci) nehodí. Příjem proto musí v tomto případě tvořit prodej služeb, zboží či řešení.
V našem prvním dílu jsme se věnovali dvěma nekomerčním projektům. Ukázali jsme si, proč je důležité před vytvářením nových webů důsledně zaměřit pozornost na plánování a průzkum terénu. Vysvětlili jsme důležitost aktuálního obsahu a nutnost vybudovat u nově vzniklého projektu silnou komunitu. Zmínili jsme nezbytnost kvalitní komunikace s tiskem i veřejností. V neposlední řadě jsme vás varovali před zbytečným a hlavně málo efektivním utrácením. Příště se podíváme na první krok, který je třeba při vytváření webových projektů udělat a probereme pečlivý průzkum vaší konkurence.
Máte i vy svůj úspěšný projekt? Vyzkoušeli jste netradiční postup, který se vám osvědčil? Nenechávejte si to pro sebe a napište o tom autorovi článku. Právě vaše poznatky a zkušenosti se mohou objevit v dalším dílu našeho seriálu.
| Radim Hasalík
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools