Finský výrobce mobilních telefonů Nokia spustil zřejmě na podporu prodeje a značky velmi zvláštní on-line webovou hru s názvem 20Lives. Technické požadavky předem omezují uživatele, kteří využívají vytáčené či pomalejší připojení. Hra je částečně přeložena do českého jazyka. V demoverzi se však občas objevovaly anglické texty a docházelo k vypadávání titulků.
Když jsem poprvé navštívil webovou stránku Nokia 20Lives, docela jsem se vyděsil. Sympatický chlapík v obleku mě totiž nadšeně (a hlasitě) přivítal. Zaklel jsem, snížil hlasitost na minimum a začal prozkoumávat webové rozhraní hry. Nápověda mě vůbec neporadila, a tak jsem se rozhodl vyzkoušet demoverzi. Naštěstí používám rychlý internet, takže jsem po chvilce hledání spatřil vysmátého moderátora a v titulcích si přečetl, že jsem Phil Blitz. Postavili mě před kameru a ve čtecím zařízení se posunovaly nápisy, které zřejmě psal nějaký nadšený marketingový pracovník.
Ahoj, jsem Phil Blitz a zažijete se mnou jiný život.
Nechápal jsem a čekal na další vývoj situace. Texty projely nahoru, na scéně se znovu objevil moderátor a radostně něco prohodil anglicky. Opět jsem nic nedělal. Teprve při druhém spuštění dema mě napadlo, že bych mohl zkusit text opisovat na klávesnici. Kupodivu to fungovalo, a tak jsem postupně opsal všechny texty. Následoval přesun do stižny. Otrávený šedovlasý střihač mi řekl, že jde na kafe a abych na nic nešahal. Vypnul jsem tři obrazovky, zmáčknul pár knoflíků, střihač přišel a já zmizel do kanceláře jednoho manažera. Tenhle človíček by zřejmě veselá kopa, protože pronesl pár slov o opicích a nesmírně se u toho smál. Hra mi vzápětí předložila možnost volby odpovědi. Slušně jsem se vtipkování zasmál, pochválil genialitu kravaťáka a díky tomu jsem dostal tři procenta bonus. Když došla konečně řeč na zvýšení platu, pochopil jsem, že je zřejmě můj úkol dosáhnout toho, abych měl na výplatní pásce více peněz. Řekl jsem si skromně o 1 000 Kč, manažer se zamračil a já spatřil Game Over v podobě hlášky:
Chtěl jste příliš mnoho. Neúspěšný život.
Zároveň se mi odečetl jeden z 20ti herních životů. Spustil jsem proto demo znovu a proklikal se až k manažerovi. Nutno podotknout, že se v mém webovém prohlížeči občas nezobrazovaly titulky. Tentokrát jsem měl štěstí a z textu pochopil, že mám zadat procenta. Navrhl jsem proto zvýšení platu o 1 %, interaktivní ředitel zajásal a já jsem vyhrál.
Rozpačité pocity
Celá interaktivní hra byla zřejmě vytvořena pro americké hráče. Neznám přesně mentalitu amerických zákazníků, ale možná se jim bude 20Lives líbit. Já jsem z této hry nebyl nijak nadšený. Na vlastní kůži jsem si již několikrát vyzkoušel různé webové interaktivní hry. Daleko více jsem se bavil třeba u hry WarSheep, kterou jsem hrál proti živému spoluhráči.
Nelíbí se mi, že v demoverzi nokiácké reklamní hry chybí nápověda a některé texty nejsou přeložené do češtiny. Chybějící překlad jsem například objevil v demoverzi ve chvíli, kdy nesplníte první úkol. Instrukce undefined mi skutečně vůbec nepomohly. Také se mi v prohlížeči Firefox občas nezobrazují titulky.
Zásadní problém ovšem vidím v nutosti vlastnit rychlé připojení. Takto Nokie zjevně cílí pouze na uživatele broadbandu, kteří jsou sice potenciálními zákazníky (mohou si dovolit platit či využívat rychlý Internet a zřejmě si mohou stejně tak koupit i nový mobil), ale na druhou stranu nepropaguje svoji značku mezi ostatní veřejností. Vzhledem k tomu, že na tuto webovou hru běží v rámci českého internetu reklamní kampaň, je každé omezení docela nepochopitelné. Přitom by podle mého názoru stačilo vytvořit alternativní verzi hry pro zákazníky s pomalejším připojením.
Interaktivní hra začíná v pondělí 19. září. Netroufám si vůbec odhadnout, jaký bude mít tato forma reklamní kampaně úspěch. Pokud hra zaujme v Ćeské republice dostatek hráčů, mohlo by to skutečně podpořit značku Nokie. V opačném případě je marketingová podpora a reklamní kampaň jen zbytečným vyhazováním peněz.
Nokia 20Lives
| Radim Hasalík
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools