V poslední době sleduji se zájem, jak jsou si jednotlivé výsledky voleb podobné. USA, Německo i Itálie. Rozhodují desetiny procenta, často tak dochází k patu. Jak říkají komentátoři našich periodik, jedná se o Pyrrhovo vítězství. Prodi sice v Itálii vyhrál o cca 30 tis. hlasů (považte z téměř 40 mil platných volebních lístků). Kde se nacházejí příčiny, že George Bush vyhraje o pár tisíc hlasů, německá premiérka o přibližně jedno procento a Prodi o pár desetin procenta?
Před několika lety si volební kampaně připravovaly strany. Občas si na nějaké drobnosti najaly agentury. Hlavní téma, vizuální styl, komunikaci si však zajišťovaly sami v domnění, že jen oni nejlépe vědí, co po nich voliči žádají.
Vliv marketingových agentur
Ta doba už je naštěstí pryč. Ani u nás měsíc před volbami nekoukáme na amatérskou práci stranických týmů připravujících volební kampaň, ale na profesionální práci nejlepších reklamních agentur. Billboardy, předvolební meetingy na náměstích, reklamní letáky, internetové stránky, oblečení, témata…. to vše už dnes připravují odborníci na základě detailních marketingových průzkumů. Vše je promyšleno do posledního detailu. No a zde nastává zádrhel. Zatímco dříve úspěch voleb závisel na kvalitě marketingového myšleni straníků, dnes se větší část práce na předvolební kampani připravuje mimo politická sídla. Největší strany (v každé zemi se většinou najdou dvě), mají nejvíce peněz a mohou si tak dovolit nejlepší firmy v oboru. Mezi dvěma firmami jsou však rozdíly tak minimální, že výsledek voleb je dnes už spíše jen otázkou náhody a myšlenkových posunů obyvatel těsně před volbami. Svou roli také dnes významným způsobem ovlivňují události pár dní před volbami (vzpomeňme si na teroristický útok v Madridu pár dní před volbami do španělského parlamentu).
Volební kampaň jako další produkt na trhu
Dnes bych si opravdu netroufl odhadnou výsledky voleb. Nezávidím výzkumným agenturám, jejichž výsledky může zničit jakákoliv nepředvídatelná událost. O čem jsem ale pevně přesvědčen je to, že rozdíl mezi ODS a ČSSD bude opravdu minimální, podobně jako v Itálii, Německu a Americe. Volební kampaň se stala dalším produktem, který si vybíráme na základě reklamy, vlastních preferencí, zkušeností a pod. Pro mě osobně se zařadila mezi prací prášky, mobilní operátory, automobilky a pod. A co vy? Vnímáte rozdíl v kvalitě předvolební kampani velkých stran?
| marketer
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools