V poslední době se setkáváme s novým druhem propagace. Firmy nám cíleně dodávají informace o novém produktu po částech. Postupně tak v nás graduje typická lidská vlastnost - zvědavost. Dnešní svět je velmi rychlý, hektický. Firmy v poslední době hledali nový způsob jak si získat pozornost zákazníků. Nikdo nemá zájem, aby se zrovna jeho novinka ztratila mezi stovkami nových informací, které člověk během dne získá. Jak ale docílit toho, aby naopak sám zákazník nechtěl promeškat premiéru? Vzbudit v něm zvědavost. Touhu dostat se k informaci dříve než ostatní.
Předchůdcem těchto kampaní se staly výrobci mobilních telefonů a automobilů. Veškeré prezentované špionážní snímky jsou součástí cílené marketingové kampaně výrobců. Zvyšují tím očekávání spotřebitelů a zájem o značku. Je tu ale jeden velký rozdíl. Snímky se dostaly na veřejnost prostřednictvím třetích osob, tajně, na oko bez vědomí výrobců. Dnes, jak si ukážeme na dvou příkladech z poslední doby, je situace opačná. Výrobce se k snímkům hlásí, prezentují je na svých stránkách a posupně nás napínají až do oficiálního představení. Navíc se snaží uměle vyvolat dojem, že právě vy budete první, který dostane nejnovější informace.
Typickým příkladem, na kterém si můžeme demonstrovat marketingovou kampaň "zneužívající" zvědavost, jsou prezentace novinek firem Audi a Microsoft.
Reklamní kampaň Audi Q7
Audi vytvořilo speciální internetovou prezentaci Globe (http://www.audi.cz/q7/). Po registraci jste byli první, kdo viděl nejdříve siluetu nového modelu, později se na stránkách objevilo video, fotky exteriéru, interiéru. Pouze registrovaní uživatelé mohli navštívit oficiální premiéru modelu v České republice a zároveň si jako jedni z prvních mohou zajistit testovací jízdu nového modelu. Proč si Audi dalo tak záležet? Vstupuje do přeplněného segmentu, který ovládá konkurence (Mercedes M, BMW X5, VW Tuareg). Musí tedy zaujmout, musí být vidět více než ostatní. A také to dokázalo. Díky postupnému odhalování modelu, které trvalo téměř půl roku vyvolalo Audi o svůj nový model ohromný zájem, jak u laické veřejnosti, tak i u odborníků. Audi bylo mezi prvními značkami, které připravilo celosvětovou kampaň vědomně založenou na zvědavosti.
Microsoft Origami
Druhým typem kampaně, která má cíleně upozornit na nový produkt nám v posledních dnech předvedl světový gigant Microsoft. Přibližně měsíc před oficiálním představením produktu (Cebit 2006) zveřejnil snímky svého nového přenosného počítače aniž by k nim sdělil jakékoliv podrobnosti. Rozpoutal tak mezi lidmi bouřlivé diskuse, co že to vlastně Microsoft opět vymyslel. Diskuse se po světě šířily velmi rychle. Do dvou dnů se tajemná fotka objevila na všech důležitých servrech zabývající se výpočetní technikou a komunikacemi. Po oficiálním představení následovala druhá vlna diskusí o možnostech, funkčnosti a úspěšnosti nového produktu. Výhodou podobné kampaně jsou téměř nulové náklady.
V současnosti se s podobnými prezentacemi novinek setkáváme čím dál častěji. Výrobci budou vymýšlet různé formy, jak na sebe upozornit. Budou více a více rafinovanější a obávám se, že i částečně zasáhnou naše soukromí. Záleží jen na šikovnosti marketingového oddělení jak se probijí naší ochrannou zónou.
| marketer
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools