Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Zamyšlení nad prázdninami

Na blížící se prázdniny se vždy těším. A proč také ne, když jsou vítaným odpočinkem od školní docházky. Dle mého názoru by měl být každý den prázdnin využit. Ať už nějakou brigádou, nebo výpomocí na statku u známých.

Jenže kolik studentů tak učiní? Kolik studentů z naší třídy bude o prázdninách pracovat, aby si vydělali nějaké peníze? Vím o někom, kdo si hledal možnost výdělku? Je jich málo, velmi málo a převládají spíše ti, kteří se chystají strávit 60 dní před televizní obrazovkou nebo proležet prázdniny u vody. Ne. Tohle by mne nebavilo. Slyšel jsem také, že se někdo dokáže o zaslouženém volnu donutit k opakování látky z předešlého roku. Nevím co si mám o tom myslet. Já sám toho nejsem schopen. Dobrovolně se k učení přes prázdniny nedonutím. Pro někoho jiného je zase obtížné donutit se o prázdninách pracovat na nějaké brigádě. A někomu naopak dělá problém relaxace u moře. Právě pro tuto odlišnost každého z nás trávíme prázdniny různým způsobem. Je asi těžké rozhodnout, který způsob trávení prázdnin je lepší. Já sám jsem pro variantu zlaté střední cesty a prázdniny využít i k práci, učení a odpočinku. Nic by se totiž nemělo přehánět.

Přemýšlím, proč vlastně prázdniny vznikly. Možná, že prvotní myšlenkou byl zasloužený odpočinek studentské duše od učení, možná něco jiného. Jsou však prázdniny se svojí délkou vhodné? Pokud si student přes prázdniny alespoň povrchně nezopakuje látku z předchozího školního roku, vím z vlastní zkušenosti, že polovinu dříve naučené a pochopené látky zapomene. Dva měsíce je dlouhý čas a přísloví „Opakování je matka moudrosti“ zde platí o to více. Ovšem na druhou stranu je nutné jedním dechem dodat, že student, který se po celý školní rok poctivě učí, těžko dokáže zapomenout naučenou látku během dvou měsíců. Nad námi se vznáší další otázka. Je tedy dobré přes prázdniny opakovat látku? Přestože vím, že letošní prázdniny tak opět neučiním, odpovídám jednoznačně ano. Učitelé často předpokládají, že si bude student přes prázdniny udržovat nabyté vědomosti. Jsou pak velice nepříjemně překvapeni naprostou neznalostí problematiky z předchozího ročníku. Přestože tuto zkušenost učinili již dávno, před každými prázdninami se domnívají, že právě třída, kterou nyní učí, bude přes prázdniny velice pečlivě opakovat. Myslím, že bychom je mohli příští rok příjemně překvapit. Co vy na to, spolužáci? Aha. Už vás slyším, jak říkáte, že mne chytl fantas a mluvím z cesty. Takže příští rok je znovu zklameme? Abych alespoň já potěšil naše vyučující, chtěl bych 14 dní před začátkem nového školního roku nahlédnout do starých sešitů. Nemusím oslnit vědomostmi, stačí, když budu umět. Domnívám se, že i taková drobnost by mohla zkušeného pedagoga potěšit. Podaří se mi to? Nevím, ale za pokus to snad stojí.

Mé myšlenky jsou dnes, přestože ke konci druhého ročníku chybí ještě pár dní, u prázdnin. Nemohu se dočkat, až si odpočinu od ranního vstávání a vydělám nějaké peníze na brigádách. Protože nejsem výborným studentem, který exceluje v každém předmětu, musím si na závěr položit otázku, jenž je takovým Damoklovým mečem: zasloužím si vůbec prázdniny?

| literarnicafe







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.