Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Učitelé života

Jsou důležití nebo ne? Jak je poznat?

Původně jsem chtěl v tomto článku reagovat v podstatě na nedávnou připomínku kohosi, že k Bibli nepotřebuje žádné jiné lidi, že si vše přece přečte sám a vyloží sám. Na co nějací učitelé?

Teď to ale trochu i zobecním. I ten, kdo si myslí, že je mu toto téma úplně cizí, má defacto ve svém životě postoje, názory, myšlenky, tendence, které někde pochytil, vyučil se jim, přijal je (mnohdy podvědomně), zkrátka naučil se jim.

Co učí televize a Superstar a Teletele, Peříčko, příklady našich popstars apod. naši mládež a nás? Co nás vyučují seriály a filmy, které sledujeme. Učí nás určitým způsobem myslet a přemýšlet, formují nás a málokdo , řekl bych, že prakticky nikdo, neunikne vlivu okolí, splečnosti, která se dere být a do určité míry i je naším "učitelem".

POkud si někdo myslí, že nebyl ovlivněn, jistým způsobem vyučen, je slepý a nevidí důležitou součást života, která mu jinak může pomoci moudřeji hodnotit životní záležitosti.

"Bůh povolal učitele"

Jsou, žijí, mají povolání od Boha, a více či méně se ji daří naplňovat své poslání.

"i mezi vámi samými povstanou lživý učitelé"

i ti jsou, i ti existují.

Každý z nás je defkto učitelem života ..byť pasivním ...to jak jednáme, jaký dáváme příklad.

(napadá mne například nelegální kopírování softwaru .. u nás ve škole se vždycky kluci zasmějí, když zjistí, že nepoužívám nelegální software (v tuto chvíli to úplně není pravda, protože mám už přes časový limit Winrar a legálně pořízený operační systém z osobního počítače jsem si použil i na notebook , a to je pravděpodobně problém)) Jak se to stalo, že se nacházím v takové situaci. Jak se dostalo k tomu, že jim připadne nenormální ne nelegální software používat, ale naopak práva a legálnost respektovat?

No mimo jiné i proto, že je to někdo naučil. Nikdo to přímo nevyučoval z nějaké "kazatelny" či "přednáškového pódia" (i když znám trošku vyjímky), ale příklady x dalších lidí, různé poznámky a vyjádření smýšlení různých lidí o tom pomohly zformovat i názor těchto kluků. Můj postoj, nebo postoj kohokoliv jiného, kdo práva respektuje, je naopak učí (a oni to přijímají, nebo nepřijímají - každopádně to ovšem k nim vysílá jistý signál) jinému smýšlení a způsobu života v tomto směru.


Rozvody, kouření, alkohol .. příklady lidí nás třeba naučí .. vždyť ono to není zas tak špatné - dělá to i ten i ten atd. A už se opět formuje (či deformuje?) naše myšlení.

Hodně mne trápí vzory mladé generace, jejich postoje a názory na sex a úpadek nás v této oblasti - to povede, pokud se něco nezmění, ke špatnému rodinnému životu obecně, netrvalým vztahům a následně k dalším negativním projevům a následkům.

Čili všichni jistým způsobem (svým příkladem a pronášenými myšlenkami, postoji, reakcemi )vyučujeme ty, kteří jsou v našem okolí.

V tomto přirozeném "učitelování" života povstavájí aktivní učitelé, kteří i nějak záměrněji působí na naše životy a snaží se předat jakési "pravdy" "hodnoty" "názory" . Vznikají ideologie, náboženství, sekty, ateistická sebenázorůtvorba a morální relativismus(Mimochodem již to je svým způsobem přijaté základní myšlení, přesvědčení, víra .. každý si je svým bohem, své názory si utváří sám atd..není nějaká jasná a absolutní pravda o různých věcech)

Různě vyučení lidé (domněle samostatní a jakože samosebesvychovající- přes opravdu jistou míru samostatnoti a svobody nevidíci mnohé určenosti a vazby je "nesvobodně" určující) se pak zde v životě (a třeba i v parlamentu, či zaměstnání, rodině) setkávají a svými postoji, přesvědčeními a názory se střetávají.

Někdy vychovaní a vyučení k smírným řešením, jidny se zbraní chápajíce (ať už pomyslným nebo skutečným¨) se vydávají na cestu prosazení svého "učení".

Každý člověk má své "učení" a byl do jisté míry "vychován a vyučen jinými". I ty, který popřípaděi budeš říkat, že své učení nemáš, tak vzápětí, když nalezneš peněženku a necháš si ji, či se zajdeš podívat na striptýz, nebo "jen" na Peříčko či nějaký "časopisek", nebo kvůli peňezům zůstaneš žit na hromádce ,také třeba u piva pomluvíš sousedy či jen své tisíce vložíš pouze do své rodiny -- (nebo naopak) už tehdy máš své učení . Máš své životní názory, někdy trošku jiné, než jak žiješ, ale to už je jiný rozpor.
Rozpor mezi tvým(či mým) učením a žitím.

V tomto chaosu myšlenek, názorů a myšlenových proudů povolává Bůh lidi, aby předávali jeho poznání, jeho učení .. a i na této rovině se objeví spousta protichůdných postojů, názorů a myšlenek.

Přesto existují praví učitelé a jsou nějakým způsobem posláni do našich životů, aby nám pomohli rozpoznávat Boží vůli.

Většinou je rozpoznává církev a jiné potvrzené úřady, ale mnohé církve mají falešně sestavené dogmata o učitelích a vlastně jedou v učení proti Božím věcem.

Čili, které církev je schopná je rozpoznat, když třeba i ona má zakalené oči?

Učitelé se poznají:
"poznáte je podle ovoce. Přicházejí k vám v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci"

Když přišel papež "v rouchu ovčím" a nařidíl vyvraždění "kacířů" odmítajících platit a financovat jeho výbojné války , uviděl jsem, že byl "dravý vlk", nebyl to Boží učitel.

Slova o Bohu a lásce byli jen zástěrkou skutečnému "dravému" vnitřnímu obsahu.

"vždyť i sám satan se převléká za anděla světla"

Také jejich potvrzení a ustanovení provází Boží potvrzení skrze znamení a zázraky. Přestože zázraky sami o sobě mohou být klamající, lidé, či skupiny,které tato znamení postrádají, jsou možná jen lidmi ustanovení lidé, kteří nemají Boží poslání a povolání, protože :

"znamení mého apoštolství se mezi vámi prokázali v přesvědčivé vytrvalosti ve znameních a divech"

To říkal učitel , apoštol Pavel, který se obhajoval proti jiným učitelům, jež ho chtěli vytěsnat a zabrat jeho místo.

"ne ten kdo doporučuje sám sebe, ale koho doporučuje Bůh, ten je osvědčený"

Ne pouze z lidského pověření.

Je to jen náťuk tohoto tématu, ale měli by vést ke dvěma postojů.

Za prvé - dejme si pozor, kdo nás vyučuje a čí vyučování přijímáme, je to vskutku Boží slovo. Nebuďme slepé ovce, jdoucí bez přemýšlení a hodnocení za tím, kde se objevili a kdo je "naočkoval".
Pokud to není Boží, nenásledujme to a opusťme to.


Za druhé - nebuďme individualisty, namyšlenými a přehánějícími Boží slovo

"zasvěcení, které jste přijali, vás učí všemu, takže nepotřebujete, aby vás někdo učil"

v tom smyslu, že odmítnou učitele obecně a nemajíce váhu ke slovům pomazaných učitelů, kteří respektují Boží slovo.

Člověk, který zná Boha a vidí hlubší souvislosti v Bibli nás může obohatit a uchránit před určitými omyly, neznalostmi a pozvednout nás výše k poznání pravdy, která je sama o sobě velkou hodnotou v životě člověka.

Važme si jich a nebuďme pyšní evropané, kteří nepřipustí, že jsou ovečkami, které jsou jiní povolaní pást a vést. Budmě prostými vojáky, nechtějme být všichni za každou cenu generálové. Z takových postojů vyrostlí pak bývají dobří generálové - ti už ale (v ideálním případě) na své "generalitě"nelpí a umějí bý i "prosťými" lidmi.

| Joel







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.