Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Proč jsme ovce

aneb zamyšlení nad příčinou "normalizace" nazorů a toho, že spousta lidí toto podporuje.

Dnes jsem si přečetl pár dní starý článek Medvídka Pů, kde se zamýšlí nad tím, proč většina národa dává přednost nevybočování z řady.

Tato "záhada" má jednoduchou příčinu. Je to školním systémem základních škol. V ZŠ už od první třídy(vlastně možná už i ve školce) je nám vštěpováno do hlaviček, že musíme poslouchat paní učitelku a dělat všechno co ostatní děti. A když se mladý, zatím nezformovaný člověk moc hlásí, vykřikuje svůj názor, nebo se jinak aktivně projevuje. Je ihned pokárán, u labilnějších učitelů i fyzicky potrestán, případně pokud to doprovází poznámka do žákovské knížky, často je takové dítě za toto i doma káráno nebo bito. Nebo se označí za hyperaktivní a jedná se s nimi kdoví jak. Vím, že toto je problém spíše starší generace učitelů a ti nově vyškolení toto zvládají lépe, ale většina národa byla učena tou starou metodou, takže proto to tu tak vypadá.

Ale učitelům to nemůžeme mít za zlé. Je pochopitelné, že učitel ve většině předmětů má předem danou látku kterou musí probrat a kdyby měl pokaždé dát velký prostor diskuzi, nestihl by všechno probrat. Proto raději z žáků vychová ovce, které mechanicky napíšou vše, co jim nadiktuje a tím stihne co má. Co jsem tak slyšel o připravované reformě školství, myslím že pokud se sníží objem látky kterou se musí žáci naučit a opravdu pevné osnovy zmizí, mohlo by to fungovat daleko lépe a dobrý učitel by měl víc šancí podnítit u žáků zájem o látku i o diskuzi, což jim prospěje, protože ovce nemůže být opravdu úspěšná v moderní době kdy zmizel pojem jako pracovník měsíce a fyzická práce už není základem. Ovce nedokáže ani prezentovat že je nejlepší, protože toto v ní bylo 8 let ZŠ potlačováno.

Právě to, že proti vládě nebo nejrůznějším nařízením se bouří spíš vzdělanci, je způsobena "převýchovou" těchto lidí částečně na SŠ, ale hlavně na VŠ, kde je daleko větší prostor pro debatu, prosazení svého názoru apod. Lidi jsou tam už víc učeni chovat se jako samostatně rozhodující bytosti. Tito potom ve vládnoucí třídě nevidí svoji učitelku, vůči které si nesmí dovolit ani ceknout a ona ví vše nejlépe, ale uvědomují si že vláda je stejně chybující. Což ovšem právě například u sociálních vlád(hlavně za komunistů), není podporováno, protože pro ně je lepší stát ovcí, které se rády vzdají svého rozhodování ba i majetku, pokud budou mít své sociální jistoty, když jim bude hůř(samozřejmě takhle přímo to nikdo nepřizná).

Další problém vidím ve známkování slohových prací. Jistě, sdělení plné chyb nevypadá vůbec dobře a pisatel potom ztrácí část respektu. Ale stejně si myslím by bylo daleko lepší zvlášť známkovat sloh a pravopis. To se často ani v nízkých třídách neděje a tak i schopný žák není oceněn za svůj dobře zformulovaný a obhájený názor i když zároveň skvěle nevládne svému pravopisu. Vlastně pedantství co se týče pravopisu jde taky označit za jisty druh ovčení. Přece jen člověk má právo nerespektovat tyto pravidla a je jen "neschopnost" čtenářů, že se nedokáží oprostit od hrubek a věnovat se hlavně názorům, které čtou.

Ještě nesmím zapomenout na věc, kterou se Medvídek Pů ve svém článku hlavně zabýval. A tím je snaha ovcí, "neposlušným" ovečkám, které mají svůj názor nebo chování, vnutit to svoje správné. Tu to vlastnost si nejspíš v mládí vypěstovali díky tzv. obětním beránkům. Kdy učitel, vyčnívající identitu veřejně potupí a většinou ne moc věcnými argumenty ukáže, jak je nejhorší z celého stáda. Také tzv. kolektivní tresty, kdy v případě že učitel sám nevypátrá hříšníka, celou třídu nechá například po škole, vychovává lidi k udavačství a právě snaze umlčet vyčnívající , aby sami nebyli postiženi.

Nemám žádné pedagogické vzdělání, takže nevím co se dnešní učitelé učí. Budu proto rád, když případní čtenáři z řad učitelů do ohlasů napíšou, jestli moderní vyučovací metody na zde kritizované jevy pamatují. A pozor na limit 1000 znaku pro ohlas, zbytek je bez milosti nenávratně ustřižen

| JIBorg







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools