Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Jsme jenom prodavačky

Albert je rozsáhlá síť 176 poboček a v jedné z nich objevíte neochotné prodavačky, které se hádají se zákazníkem. Jsou oblečeny ve žlutém pracovním oděvu se značkou své domovské prodejny. Svým chováním však poškozují celou obchodní síť...

Dnes večer jsem nakupoval v jedné pražské prodejně řetězce Albert poblíž metra. Nakupoval jsem potraviny na pondělní oběd, rohlíky a ještě nějaké drobnosti. Chvilku jsem váhal u masa, až mi jedna velmi sympatická blondýnka (25?) poradila, který flák je nejlepší pro přípravu smažených řízků.

Přesunul jsem se k pokladně a stal jsem se tak svědkem hádky zákaznice s prodavačkou. Zákaznice byla velmi nespokojená s odlišnou cenou zakoupeného zboží na účtence a jeho označením v prostorách prodejny. "Mohu vám zavolat manažera prodejny," opakovala neustále pracovnice za pultem.

Zákaznice neměla zájem. "Je to váš problém, že tady máte špatně uvedené ceny," oponovala rozladěně paní. "Není to náš problém. My jsme jenom prodavačky," odpověděla jí zvýšeným hlasem slečna ve firemním tričku Albert a znovu jí nabídla rozhovor s manažerem prodejny. "Nekupovala jsem v Albertu pět let, a tak sem nepřijdu dalších pět let," prohlásila paní a důstojně odešla.

Ženy jdou na zteč
Postup pokladní v této pražské prodejně nebyl zcela v pořádku. Pracovnice měla nejprve uznat chybu, omluvit se zákazníkovi a ukázat mu, že dokáží sjednat nápravu. Pokud by Albert dostatečně pečoval o své zákazníky, mohla by zákaznice jako satisfakci dostat i nějaký dárek.

Prodavačka měla se zákaznicí jednat klidným a spíše tichým hlasem. Opak byl bohužel pravdou. Na druhou stranu chápu, že slečna s platem 6 000 Kč hrubého nebude za pultem umět zázraky, ale právě ona jedná se zákazníkem a vytváří pozitivní či negativní dojem. Její tvrzení "my jsme jenom prodavačky" jí neomlouvá. I kdyby jenom vytírala podlahu, musí se k zákaznikovi chovat slušně a ohleduplně.

Bohužel jsem stále častěji svědkem, že právě pracovníci v první linii (pokladní, lidé na informacích) se nechovají k zákazníkům zcela v pořádku. Jednou se mi slečna v info koutku málem vynadala, že si u ní chci schovat tašku s časopisem zakoupeným v jiné prodejně. Zažil jsem i konflikt s pokladní, které se nelíbilo mé nakupování do tašky. Manažer prodejny s mi později osobním dopisem omluvil a uznal chybu svého zaměstnance.

Problémem je motivace
Základním problémem zaměstnaců supermarketu je nedostatečně vybudovaná loyalita k firmě anebo určitá hrdost, že ve firmě člověk pracuje. Je to způsobeno nízkou mzdou a stresem. "Jednání pokladní bylo neadekvatní a hrubé. Jedinou správnou věc, kterou udělala, byl návrh, že zavolá svého nadřízeného," vysvětluje čtenář a zároveň zaměstnanec obchodního řetězce.

Jak se bránit?
Jestliže se jako zákazník cítíte poškozen, nebojte se to říci nahlas. Požadujte po pracovníkovi přivolání jeho nadřízeného. Jednejte klidně, slušně a stručně vyjádřete svůj problém. Pokud se problém týká ochranky, uvědomte si, že tito lidé mají úplně stejná práva, jako normální občan:

- Nemohou provádět osobní prohlídku

- Nemohou omezit vaši osobní svobodu

- Nesmí vás zavírat do místností nebo vás bít

- Nesmí poškozovat vaše osobní věci

Při konfliktu s ochrankou setrvejte na místě a přivolejte policii. Jestliže vám ochranka brání, volejte o pomoc a žádejte svědky o přivolání policie. Pokud si ochranka počínala protiprávně, zaznamenejte si jméno, telefon a adresy svědků. Následně podejte trestní oznámení a k předvolání se dostavte nejlépe se svým právním zástupcem.

Doporučuji řešit problém okamžitě a na místě. Pokud to není možné, poznamenejte si svědky a dále IČO, DIČ i adresu dané provozovny. Na serveru Justice.cz si vyhledejte jméno majitele a pošlete mu svoji stížnost. Můžete se také pokusit obráti se na Sdružení obrany spotřebitelů anebo kontaktovat Českou Obchodní Inspekci. Schovejte si veškeré doklady o nákupu a návštěvě obchodu.

Kolik to stojí?
Marně hledáte při návštěvě obchodu cenu zboží? Liší se cena markovaného zboží od ceny uvedené v regálu? Obchodník v takovém případě porušuje platný zákon. Podle § 13 bod 2) je prodávající při prodeji spotřebního zboží povinen označit ho platnou cenou. Jestliže není zboží označeno, musí prodejce zveřejnit cenu ve veřejně dostupném ceníku.

Za nesplnění této povinnosti hrozí obchodníkovi pokuta, kterou stanovuje kontrolní orgán. Zákaznice si tedy stěžovala oprávněně a navíc upozornila na porušení zákona. Komu ovšem není rady, tomu není ani pomoci...

14.12.2003

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.