Jestliže někdo porušil české zákony, jsou tady úřady od toho, aby viníka potrestaly. Tolik oblíbené přihlašování spamerů do erotických služeb je v tomto případě nemorální. Zároveň si přečtěte o tom, jak se postavil živnostenský úřad k nevyžádané reklamě.
Článek o zkušenosti českého občana se živnostenským úřadem a nevyžádanou reklamou, jsem zveřejnil pouze ve svém weblogu. Celý případ je prostý a jednoduchý. Pan František Z. vlastní dvě domény, jejichž provoz si hradí z vlastní kapsy. Do e-mailové schránky na jedné z domén mu dorazila nevyžádaná reklama od společnosti Dimar, s. r. o.
Jistě správně namítnete, že můžete nevyžádaný e-mail bez čtení smazat, ale tvůrci českého spamu nebyli žádní nováčkové. Předmět spamu napsali tak, aby adresáta nevyžádané reklamy zaujal. Pan František tedy otevřel nově došlý e-mail a začetl se do textu.
Postupně zjistil, že mu Dimar nabízí možnost zúčastnit se soutěže a vyhrát tablety do myčky. Pan František Z. nepatří mezi tu šťastnou část obyvatel, která myje nádobí stisknutím jednoho knoflíku. Především z tohoto důvodu jej nevyžádaná reklama obtěžovala.
Zákon o regulaci reklamy § 2 odst. 1 písm. e) hovoří jasnou řečí: Zakazuje se šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje. Pan František Z. tedy napsal stížnost adresovanou příslušnému živnostenskému úřadu v Praze.
Ve svém dopise několikrát zopakoval, že ho nevyžádaná reklama obtěžovala a žádal, aby bylo se společností Dimar zahájeno správní řízení pro porušení Zákona o regulaci reklamy. Protože Dimar poslal svoji nevyžádanou reklamu na více adres, podalo na něj stížnost více občanů ČR.
Překvapivý přístup úřadu
Úřednice živnostenského odboru si vyžádala stanovisko společnosti Dimar a na jeho základě stížnost zamítla. Jako důvod zamítnutí uvádí: E-mailové adresy společnost zakoupila pro jednorázové použití z několika zdrojů, a to především od internetových serverů, které mají registrované uživatele se souhlasem k zasílání reklamního sdělení. Vlasní reklamní e-mailové sdělení velikostí, jak uvedl ředitel společnosti DIMAR, s.r.o, nepřesáhlo 4 KB.
Živnostenský odbor ve svém sdělení dále uvádí, že měli všichni adresáti možnost odhlášení a Dimar takové žádosti předal svým dodavatelům k tomu, aby e-mailové adresy vyřadili ze svých databází.
Přestože pan František a další občané poukázali na to, že je nevyžádaná reklama obtěžovala, nebylo se společností Dimar zahájeno správní řízení. Živnostenský odbor Magistrátu hlavního města Prahy tak dal občanům jasně najevo, že zákon nebyl porušen.
Dva pohledy na případ
Celý případ má dvě roviny. Pan František Z. platí řádně nemalé daně a když jako občan o něco žádá, je nucen podstoupit řadu byrokratických kroků, vystát si frontu na úřadech a splnit všechny předpisy úřadů. Když poruší zákon, je podle toho potrestán.
Proč tedy nemůže být udělena pokuta firmě, která rozesílá nevyžádanou reklamu a porušuje platný Zákon o regulaci reklamy? Je to jasně napsané v zákoně a ten by měl občany chránit. Co by se stalo, kdyby úřad zahájil správní řízení se společností Dimar a prokázal jí, že porušila zákon?
Pan František Z. by sice z pokuty nedostal ani korunu, ale případ by působil preventivně, protože by na stanovisko úřadu okamžitě reagovala odborná média. Dimar není žádné ořezávatko, jedná se o významnou marketingovou firmu, jenž dokonce pořádala kulatý debatní stůl, kde se řešila problematika spamu.
Úřad by také prokázal, že opravdu pečlivě hlídá dodržování zákonů. Když lidé upozornili úřad, že byl porušen zákon a pro úředníky to nebyl dostatečný důvod pro zahájení šetření, mohu mít jako občan obavu, že je stejným způsobem přistupováno i k ostatním závažnějším případům.
Pro firmy je tento případ signálem, že je tolerováno porušování zákona. Čeští spameři si podají ruce, usmějí se a mohou nám posílat do e-mailových schránek nevyžádanou reklamu. Případ Dimaru bude pro ně příkladem toho, jak úřad bude řešit podobné stížnosti. Udělení pokuty se obávat nemusí - stačí aby se chovali stejně, jako to udělala společnost Dimar.
Zbytečný zákon - co s tím?
Podle Zákona o regulaci reklamy skutečně mohou úředníci živnostenského odboru zvážit, zda zahájí správní řízení. Zákon je tedy zcela zbytečný a občany i firmy před nevyžádanou reklamou prakticky nechrání. Občan nemůže právně vymoci, aby byl dodržen zákon a úřad zahájil správní řízení s firmou, která jej porušila.
V ohlasech na včerejší článek se objevilo několik názorů, jak by mohl vzít spravedlnost do rukou sám občan. Navrhované přihlášení spamera do odběru erotických materiálů je nemorální a nečestné. Občan není oprávněný k tomu, aby nahrazoval práci úředníků, kteří jsou placeni za dohled nad dodržováním zákonů.
Někteří diskutující se také divili, proč by měl příjemce nevyžádané reklamy podávat stížnosti, když stačí zmáčknout klávesu DELETE a spam smazat. Tolerance české nevyžádané reklamy může mít do budoucna negativní dopad.
Když byl americký internet ještě v plenkách, začaly se objevovat první případy spamingu. Nikdo proti této marketingové formě včas nezakročil a teprve později začal být spam velkým problémem. Analytická společnost Jupiter Research spočetla, že meziroční nárůst od roku 2002 činil v množství zaslaného spamu 86 %, což je neuvěřitelných 260 miliard e-mailů.
Pokud budeme zasílání nevyžádané reklamy tolerovat, nesmíme se divit, až se zvýší procento českých spamů. Nevím jak vy, ale já osobně budu raději bojovat proti českým spamerům, než abych byl nucen kromě deseti zahraničních nabídek mazat dalších deset českých nevyžádaných reklam.
Kauza Dimar pokračuje
I když byla poslední odpověď úřadu zamítavá, kauza Dimar bude mít své pokračování. Pan František Z. podal své poslední odvolání, doložil všechny své výdaje za webhosting a čeká na odpověď úřadu.
Jestliže bude živnostenský odbor trvat na tom, že Dimar zákon neporušil, zbývá panu Františkovi poslední možnost. Může se obrátit na Veřejného ochránce práv a pochopitelně předat celý problém médiím.
Jedno známé přísloví říká, že trpělivost přináší růže. Snad se jich v brzké době dočkáme...
15.8.2003
| DarkMaster
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.