Dnes vám představím profesi, jejíž hlavním úkolem je starat se o internetové stránky. Je to tvor tajuplný, ovládající zdrojové kódy jazyka HTML. Dozvíte se, čím se živí, kdy se rozmnožuje a poznáte více jeho život.
Internet už používám hezkou řádku let a na každou stránku se dívám z pohledu obyčejného návštěvníka a pokročilého tvůrce stránek. Někdy vysloveně trpím jako návštěvník, jindy mé srdce krvácí při pohledu na běžící text, případně sbíku různých animovaných ikonek posbíraných ze všech temných koutů sítě. Dodnes si vzpomínám na otřený příklad jedné stránky, jejíž tvůrce nechal na nebohého návštěvníka vyskočit velké množství pop-up oken a na stránce jej drze žádal, aby kliknul na reklamní proužek. Po kliknutí na reklamní proužek vyskákala další okénka a já, přestože jsem povahy klidné a mírumilovné, jsem měl chuť vyhledat autora stránky a prostě mu rozbít hubu. A když už jsem se konečně tím vším prohrabal, tak na mne čekala omluva: "Promiňte mi tu reklamu. Zatím tu však nic není. Nemám moc času na aktualizaci a spravování těhlech stránek." Ještě že takových amatérů není mnoho a ve svém článku se jim věnovat nehodlám. Svůj dnešní článek bych chtěl zaměřit na lidi, kteří dostávají za svoji práci plat a na vizitce mají slovo webmaster oprávněně. Ač nejsem jedním z nich, pokusím se jejich leckdy nevděčnou práci přiblížit široké veřejnosti...
Nechci české webmastery házet do jednoho pytle, protože stejně jako každá jiná lidská činnost, tak také mezi tvůrci stránek jsou lidé šikovní a kreativní. Náplň práce webmastera se liší podle požadavků firem, což může znamenat, že se někde stará o aktualizaci stránek a v jiné společnosti má na krku vývoj celých webových projektů. Můžeme rozlišovat mezi:
HTML koder - člověk tvořící stránky pomocí HTML kódu. Výborně rozumí jazyku HTML a JavaScriptu. Stránky vytváří ve spolupráci s grafikem.
Správce stránek - osoba starající se o aktualizaci stránek, rozmístění textů, uživatelskou přívětivost, obsah kategorií, rozhoduje o umístění textů. Může umět jazyk HTML. Stránky však nevytváří. Spořivější firmy tuto funkci obvykle spojí se správcem sítě.
Webmaster - v některých firmách se takto označuje zaměstnanec, jehož hlavním úkolem je tvorba stránek, jinde může být funkce kombinací obou předchozích. Firmy také mohou vyžadovat, aby byl webmaster současně grafikem. Pro jednoduchost budu ve svém článku používat právě toto označení.
Ve velkých společnostech bývá webmaster často pod tlakem - ze všech stran se na něho hrnou požadavky, aby do stránek přidal tu ikonku, odkaz, text nebo naopak něco upravil či zkrátil. Pokud nemá společnost zakoupený propracovaný systém, který by umožnil vkládat do stránek texty i sličné Irence ze sekretariátu, musí tuto práci zastat webmaster. Přitom různé publikační systémy mají právě tu hlavní výhodu, že se každému zaměstnanci mohou přidělit patřičná práva a on se tak zodpovědně může starat o sekci, která spadá pod jeho pravomoc. Mezi hlavní nevýhody těchto publikačních systému patří bezpochyby vysoká cena, přílišné nároky na obsluhu nebo malá přizpůsobivost. Jako příklad uvedu speciální reklamní kampaň, která by vyžadovala pozměnit vzhled některých stránek a přizpůsobit je požadavkům marketingového oddělení. Takový požadavek zvládnou bez problémů jen opravdu špičkové publikační systémy. Ty jednodušší vám umožní pouze jednotný vzhled celého webu. Přesto je pro firmu výhodnější a operativnější, pokud není správa stránek závislá na webmasterovi. Webmasteři a manažeři IT oddělení se proto snaží ve svých firmách webové publikační systémy prosazovat.
Určitým problémem mohou pro webmastera být také nevhodné požadavky od lidí, kteří jeho práci rozumí asi jako koza petrželi. Dochází k situacím, kdy například ředitel jedné školy zahlédne na stránkách příšernost jménem běžící text. Pochopitelně se mu tato zrůdnost zalíbí a celý nadšen vtrhne do kanceláře webmastera. Následující půl hodinku spolu diskutují o tom, proč není možné tento běžící text přidat do stránek. Webmaster správně argumentuje tím, že tato hrůza pracuje spolehlivě pouze v Internet Exploreru. Nakonec ředitel využije své autority a nařídí, aby se běžící text objevil na stránkách. Výsledkem jsou stránky, které se nezobrazují správně v prohlížeči Netscape Navigator. Na druhou stranu může lehce docházet k tomu, že webmaster neposlouchá instrukce odborníků na komunikaci s veřejností, což je stejně zhoubné, jako v prvním případě. Takové stránky potom mohou být z hlediska jazyka HTML a webových standardů v pořádku, ale návštěvníci mohou mít problémy s navigací, orientací nebo obsahem. Proč k oběma případům tak často dochází? Ředitel v našem ilustračním příkladě si neuvědomuje, že zaměstnává člověka, který sám dobře ví, jaké prvky si na stránkách může a naopak nesmí dovolit. Naopak webmaster ve druhém příkladě nemusí odborníkům věřit - myslí si, že jeho výtvor nepotřebuje změnit. Jenže když vytváříte stránku, rozumíte jako autor vnitřní struktuře i její logice. Jste jako malé dítě, které načmárá na papír tři čáry a je na své dílo hrdé. Neměnilo by nic, protože jej považuje za dokonalé. Kritický pohled cizích očí a jiný způsob myšlení však způsobí, že se s vaší koncepcí nemusí druhý člověk ztotožnit. Proto se dělají u reklam výzkumy, jak na co největší skupinu lidí působí. Proto například toužím znát názory svých čtenářů. Vy totiž nejste jako já. Máte odlišné myšlenkové pochody a věci chápete jinak, než já.
Požadavky na webmastera jsou různé a čím pocházejí od většího laika, tím více může prodělat webmaster lehčí šok. Kdysi jsem se podílel na správě významného webu pro jednu vlivnou organizaci. Od vysoce postaveného člověka z této organizace mi přišel rozsáhlý dokument s požadavkem na zveřejnění. Věděl jsem, že tento dokument si na webu přečte pouze pět lidí z toho jeden budu já při tvorbě a druhý člověk, který mi dokument zaslal. Uložení dokumentu z formátu MS Word do HTML postrádalo smysl, protože tento textový editor provádí s kódem stránek neuvěřitelné kousky. Zbývala možnost ručního převodu. Vyměnil jsem si s odesílatelem pár e-mailů a vysvětlil mu, proč je převod dokumentu v plném znění na web zbytečná ztráta času. Naštěstí pochopil mé argumenty a poslal dokument znovu. Tučným písmem mi označil nejdůležitější sdělení, která jsem vybral a zveřejnil zvlášť. Dokument jsem poté nabídnul ke stažení. Jindy bylo potřeba vložit na stránky blahopřání pro návštěvníky stránek. Kontaktní osoba z organizace mi poslala krásný, ale obrovský obrázek s doplněným textem. Podle jejich představy jsem měl obrázek uveřejnit na stránkách. Jenže takový obrázek by se našim návštěvníkům načítal čtrnáct dní. Znovu jsem si začal dopisovat. Celý problém s obrázkem jsme pak vyřešili elegantně přes vyskakující okno, jelikož by mi zmenšenina obrázku rozhodila vzhled stránek.
Webmasteři nemají rozhodně jednoduchý život. Na jedné straně jsou požadavky kolegů z jiných oddělení, na straně druhé pak musí odvádět takovou práci, aby se jejich stránky zobrazovaly za každých okolností bez problémů. A v neposlední řadě dostávají do schránky dopisy od lidí, kteří jejich stránky navštěvují. Jsou to dopisy pochvalné, odsuzující, kritizující a nevděčné. Jsme jenom lidé a každý máme jiný vkus. Někomu se líbí červená, jinému zase bílá. Vzpomeňte si na tato slova, než kliknete na odkaz s magickým slovem webmaster.
30.5.2003
| DarkMaster
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.