Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Usínáte? Zkuste žvýkačky SleepKiller!

Vzpomínáte si ještě na kampaň, která propagovala nové žvýkačky SleepKiller? Tyto žvýkačky byly pouhou fikcí a hlavní úkol byl zjistit, zda má internetová reklama smysl.

Internetová reklama je stále ještě něco jako černá magie. Na člověka působí denně tisíce reklamních proužků a ty standardní jsme se časem naučili ignorovat. Uživatel ztracený v záplavě bannerů si nyní vybírá, jestli na reklamní proužek klikne. Tím se logicky i snížila klikavost na bannery, nebo-li click rate. Klasické reklamní proužky ve formátu GIF vystřídal elegantnější flash či speciální HTML kód, který nabízí uživateli interaktivní pole a odkazy. Má však smysl investovat do internetové reklamy? Na tuto otázku se pokusil nalézt odpověď pojekt fiktivních žvýkaček SleepKiller.

SleepKiller byl projekt iniciován sekcí SVIT, jehož členy jsou i mnohá přední česká vydavatelství. Autor tohoto projektu již v minulosti realizoval například kampaně na fiktivní vodu SODOR, která měla odstranit nepříjemný odér z úst. Výsledky projektu SODOR byly pro tvůrce reklamních proužků zajímavé: "Zjistili jsme, že se nejvíce kliká na banner zobrazující ženskou tvář, čemuž odpovídá i struktura uživatelů českého Internetu. Tu tvoří ve velké míře muži," konstatovali autoři projektu po jeho skončení. SODOR vznikal ve spolupráci s portály (Seznam.cz a další) a internetovými médii. Mimo jiné poukázal na skutečnost, že se mezi klikem na banner a samotným přesunem na cílový server řada uživatelů "ztratí". Důsledky těchto ztrát přičítají autoři projektů nekvalitnímu připojení, stornování akce u uživatele nebo nedostupnosti serveru. Dodatečné průzkumy navíc prokázaly, že si uživatelé značku SODOR zapamatovali. Oproti projektu SODOR byla reklamní akce na SleepKiller daleko více propracovaná. Hráči počítačových her mohli na herních webech spatřit reklamní proužek vytvořený právě pro tuto cílovou skupinu uživatelů. Každého jistě upoutal banner s textem: "Únavný score? Zkus žvýkačku SleepKiller", případně "Nudní boti? Zkus SleepKiller". Domovské stránky fiktivní žvýkačky SleepKiller byly také upraveny pro účely cílové skupiny - mladých lidí ve věku 15 - 25 let. SleepKiller prokázal, že je přesně zacílená internetová reklama výhodným doplňkem dalších forem reklamy.

Kromě placených reklam se dnes v Internetové reklamě nejvíce využívají výměnné reklamní systémy, mezi něž patří například BillBoard.cz, Newlin(x) a Banner.cz. Tyto systémy mají své výhody i nevýhody. Hlavní nevýhodu vidím v otevřenosti systému - členem těchto systémů se může stát libovolný web. Tím ovšem dochází k znevýhodnění členů především těch profesionálních a kvalitních. Pokud například definuji reklamní kampaň cílenou na hráče počítačových her, zobrazí se můj reklamní proužek na osobních stránkách různých herních klanů nebo stránkách, které mají obecně velmi nízkou clickrate. Může to být špatným designem stránky, spodní pozicí reklamní plochy na stránce nebo nevhodným zařazením do příslušné kategorie ve výměnném systému. Pro příklad nemusím chodit daleko - ve výměníku Newlin(x) je herní server Doupe.cz zařazen mezi weby, které se věnují problematice audia a ozvučení. Právě kvůli nevýhodám otevřených výměníků vznikl na českém Internetu projekt Kvantum.cz. Ten se však nedávno přesunul na Newlin(x).

Samotný přesun uživatelů Kvanta na Newnlin(x) byl v některých firmách kritizován. Správci reklamních ploch se o přesunu systému na Newlin(x) dozvěděli až v pátek. Pokud po upozornění nepodnikli patřičné úpravy v kódech, zobrazovala se na stránkách reklama propagující systém Newlin(x). Výměník Newlin(x) si tak udělal na některých prestižních serverech po dobu až tří dní vlastní velmi intenzivní reklamu. "V naší společnosti jsme v pohotovosti jen ve všední dny. Agresivní reklamu výměníku Newlin(x) jsme zastavili až v pondělí výměnou našich HTML kódů," dodává jeden ze správců systému a současně bývalý člen Kvantum.cz. V současné době mají uživatelé ze systému Kvantum.cz ve výměníku Newlin(x) veškeré naspořené kredity. Charakteristikou výměníku Newlin(x) je velmi propracovaná internetová aplikace, kterou spustíte pouze v Internet Exploreru. Komplexnost této aplikace oprávněně kritizoval na našich stránkách MedvídekPů a já se k němu přidávám. Podpora jednoho prohlížeče (IE) odrazuje některé nové členy a dává šanci konkurentům.

Quo vadis Internetová reklamo?
Na ústupu jsou v současné době klasické full bannery ve formátu GIF. Do budoucna převládnou interaktivní flashové bannery a nastane stejný problém, jako je nyní. Uživatele bude nutné připoutat jinak a přebytek flashových bannerů způsobí, že je začnou lidé ignorovat stejně, jako neinteraktivní GIFy. Podle mého názoru dojde k výraznému přesunu k nestandardním formátům. Firmy prodávající internetovou reklamu budou tlačeny k rozšíření nabídky o libovolný formát dodaný klientem. Svůj smysl neztratí internetové soutěže o zajímavé ceny, posílání informačních buliténů a newsletterů. Jestliže budeme v České republice ignorovat pokusy firem o spamování, dočkáme se také stejné situace jako v USA. Jedině negativní medializace, podávání stížností a informační kampaně dokáží udržet hladinu českých spamů na přijatelné úrovni. Firmy budou dávat přednost agresivnějším formám reklamy, mezi něž patří například výsuvné lišty na portálech, které na okamžik překryjí plochu. Společnosti dodržující kodex reklamy budou muset podniknout opatření k tomu, aby dodržely veškerá platná ustanovení. Erotická reklama tak z webů částečně zmizí a bude se objevovat až po 22 hodině.

Internetová reklama u nás pomalu dospívá, mění se z nezkušeného dítěte na zajímavější a krásnou dívku. Významně ji jistě ovlivní postupný přechod webů do placených režimů či případný nárůst uživatelů internetu. Jedno je jisté již nyní. Zůstane mezi námi...

9.5.2003

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.