Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Kladivo na spam

Nový zákon o informační společnosti je již podepsaný prezidentem. Zákon řeší i problematiku spamu. Příklad spamu eReality nám ukáže, jak by se v tomto případě postupovalo.

Před několika dny podepsal prezident Václav Klaus Zákon o některých službách informační společnosti. Zákon řeší mimo jiné i problematiku nevyžádané reklamní pošty - tedy spam. Musíme však pamatovat na to, že se ustanovení zákona týká výhradně českých firem a občanů. Stěžovat si na došlou nabídku v.i.a.g.r.y. je jenom plýtvání časem.

Dosud řešil otázku spamu Zákon o regulaci reklamy a příslušný živnostenský úřad. Praxe ovšem ukázala několik problémů. Například živnostenský odbor Magistrátu hlavního města Prahy nemohl získat potřebné údaje v okamžiku, kdy se stěžovatel připojoval prostřednictím mobilního operátora. Ve své odpovědi úřad uvedl:

Právní divize Eurotelu k vaší žádosti o sdělení údajů (...) sdělila, že námi požadované údaje jsou předmětem telekomunikačního tajemství (§ 84 odst. 3 zákona č. 151/2000 Sb.). Vzhledem k tomu, že živnostenské úřady nejsou osobou oprávněnou k získání předmětu, který tvoří telekomunikační tajemství, nelze nám požadované údaje sdělit. Tento problém se budeme snažit s příslušnými orgány řešit.

Dalším problémem byla podle mého názoru příliš pomalá práce odpovědných úředníků. Od května loňského roku se již zmíněný úřad věnuje kauze Dimar. Dne 1. 3. 2004 obdržel stěžovatel tuto odpověď: Ve věci Dimar doplňujeme, že jsme do dnešního dne (přes urgence) neobdrželi znalecký posudek.

Předkladatelé návrhu nového "antispamového" zákona si naštěstí uvědomovali omezené pravomoce živnostenských úřadů, a tak pro dozor nad zákonem vybrali Úřad pro ochranu osobních údajů. Společně se nyní podíváme na vzorový příklad jednoho spamu a ukážeme si, kde jeho odesílatel porušil nový zákon. Jen pro úplnost dodávám, že zákon vyjde v platnost v okamžiku vydání ve Sbírce zákonů.

Když realitka spamuje
Odesílatelem českého spamu byla realitní kanclář eReality. Držitelem domény je podle CZ-NIC společnost JS CLUB spol. s. r. o., kontaktní osobou pan Petr Jasansky. Samotný web neuvádí kromě telefonního čísla žádný další kontakt. Nevyžádaná reklama a obchodní sdělení vypadalo takto:

Prodej rekreraační chaty s výhledem na Berounku v Račicích, okr.Rakovník
Rekr. chata 3+kk v Račicích na Rakovnicku, podsklepená , balkon, zahrádka. Poz.203m2, KRÁSNÉ PROSTŘEDÍ - VOLNÁ IHNED. 380 000 Kč


Součástí e-mailu byl i neviditelný měřící bod, který sledoval, zda jsem si zprávu otevřel a přečetl. Server si načtení e-mailu započítával i do statistik Toplist.cz a Navrcholu.cz.

Jaké části nového zákona odesílatel porušil? Především je to paragraf § 7, odstavec 1, který vyžaduje prokazatelný souhlas k využití elektronického kontaktu. Prokazatelným souhlasem se myslí telefonická nahrávka, podpis na smlouvě, odpověď na dotaz e-mailem ("Můžeme vám zaslat obchodní sdělení? - Ano") nebo jiný záznam. Server eReality žádný můj prokazatelný souhlas nezískal a samotný zákon je v tomto směru velmi striktní:

Nejde-li o případ podle odstavce 1, je elektronické prostředky zakázáno použít pro šíření nevyžádaných obchodních sdělení; nevyžádané šíření obchodních sdělení není povoleno bez prokazatelného souhlasu adresáta.

Firma by dále porušila ustanovení téhož paragrafu, odstavec 3: Zaslání elektronické pošty za účelem šíření obchodního sdělení je zakázáno, pokud tato není zřetelně a jasně označena jako obchodní sdělení,

Zaslání obchodního sdělení také může odesílatele přijít poměrně draho. Zákon znovu vyjmenovává několik podmínek, kdy musí úřad rozhodnout o udělení pokuty. Sankce se mohou vyšplhat až na částku 10 000 000 Kč.

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.