Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Drby ze světa médií: Noviny

Obyčejný čtenář to možná ani netuší, ale Lidové Noviny a MF DNES mají už nějakou dobu stejného majitele, inzertní oddělení, předplatné, marketing a vedení. Lidovky i MF DNES naleznete také od prosince na stejné adrese. Sídlí v obrovské budově Anděl Media Center. Lidovky jsou v prvním patře a MF Dnes ve druhém.

Příliš se o tom nemluví, ale pozorný čtenář si toho může všimnout. Lidové Noviny a MF DNES mají už nějakou dobu stejného majitele, inzertní oddělení, předplatné, marketing a vedení. Oba deníky proto nabízely shodně například dálniční známku pro nové předplatitele.

Včera vyšly Lidové noviny i MF DNES s inzertní titulní dvoustránkou a nepřehlédnutelnou reklamou na ŠkodaOctavia Combi. Tento reklamní formát se dříve objevoval převážně v bezplatně šířeném pražském deníku Metro. Budeme tyto falešné titulní strany vídat u denního tisku častěji? Jakým způsobem ovlivní tato čistě inzertní stránka prodej? Domnívám se, že se převážná část čtenářů rozhoduje zejména podle témat na obálce. Škoda, že se vydavatel nepochlubí, jakým způsobem ovlivnila tato falešná titulní strana prodeje. Mohu jen spekulovat, že to čtenáře spíše odradilo.

Svoji roli při výběru novin rovněž hraje preference značky. Někdo zkrátka dává přednost MF DNES, jiný Lidovkám a další sáhne raději po Právu či Hospodářských novinách. Lidé však poslední dobou dávají přednost spíše bulváru před seriózním zpravodajstvím. Dokazuje to například ověřovaný náklad deníku Blesk, jehož se v listopadu 2004 prodalo průměrně za den 507 142 výtisků. Největší prodeje zaznamenal v pátek, kdy zřejmě slouží lidem jako oddychové čtení na víkend. MF DNES se v témže měsíci prodalo "jen" okolo 300 tisíc a Lidovky zaznamenaly prodej 70 tisíců výtisků. Zájem lidí o bulvár není neobvyklý. Čtenáři jsou nejspíše unaveni nudným zpravodajstvím, které se týká současné politické scény a válek v zahraničí. Chtějí vidět gorilí mládě, přečíst si veselý příběh a osudy každého z nás. Možná právě proto se MF DNES snaží vytvořit deník s nádechem bulváru a konkurovat Blesku. Lidovky naopak zůstávají solidním deníkem pro vzdělanější čtenáře, což se odráží na poměrně vysoké kvalitě jejich příloh. Nebojí se také spolupracovat při přípravě odborných příloh se zkušenými redaktory, kteří se zaměřují například výhradně na problematiku počítačů (Cena počítače začíná na deseti tisících, Petr Mandík, zástupce šéfredaktora týdeníku Computerworld).

MF Dnes i Lidové noviny se od konce prosince přemístily do nové budovy s přiléhavým názvem Anděl Media Center. Uvnitř budovy je vidět z některých místností velký model červené krávy (možná je to některá z krav pražské Cow Parade). Nebyl jsem sice v samotných redakcích, ale pokud jsem to správně zaslechl, tak redaktoři Lidových novin sedí v prvním patře a MF Dnes je ve druhém patře. Celá plocha je navíc v zahraničí oblíbený otevřený prostor (open space) a ve srovnání s jejich předchozím sídlem mají možná redaktoři Lidovek více prostoru. Příliš si však nedovedu představit soužití poměrně živé redakce domácího zpravodajství s plouživým životem redaktorů příloh. Na druhou stranu čtenáře zajímají výhradně výsledky jejich snažení.

Německý vlastník obou novin bude muset brzy řešit situaci, kdy začne být konkurentem pro jeho noviny také Internet. Zpravodajský portál MF Dnes (iDNES) je poměrně dobře připraven na rozvoj. Nedávno změnil svojí virtuální titulní stranu, ale opomenul tomu přizpůsobit vzhled ostatních částí webu. Vypadá to jako kdyby někomu došly peníze k dokončení rozdělané práce. Také Lidové noviny by měly začít postupně měnit svoji prezentaci. Poměrně nudný tabulkový layout jim příliš atraktivity nepřidává. V každém případě mají tyto dva celostátní deníky i na webu poměrně silnou konkurenci v podobě projektu Novinky.cz. Pokud budou vydavatelé dostatečně prozíraví, začnou hledat nové cesty a především vyvíjet noviny budoucnosti. Ty budou vypadat jako interaktivní LCD panel, který si uživatel bude moci vzít až na zahradu. Stiskem dotykové plochy si zvolí svá oblíbená témata a o zbytek se postará jeho virtuální avatar, jehož úkolem bude nasbírat zpravodajství z různých koutů celého světa...

Zajímavé odkazy
Je český tisk v ohrožení?
Kam kráčejí české noviny?
Lidové noviny nejsou bulvár
Stručné představení společnosti MAFRA

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.