Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Seznam.cz ohrožuje malé weby

Šéf Seznam.cz Ivo Lukačovič nedávno naznačil svůj zájem na zveřejnění denních výsledků návštěvnosti. Tento krok však ohrožuje zájem provozovatelů malých webů. Každý majitel či vlastník malého webu totiž zatím zveřejňuje hlavně měsíční výsledky návštěvnosti.

Občas se v českém tisku (a jinde) objevují statistiky návštěvnosti vybraných internetových stránek. Tyto statistiky jsou důležité pro zadavatele reklamy, kteří podle toho rozdělují své rozpočty. Internet je zatím stále ještě okrajovým médiem, peníze určené pro internetové kampaně se škrtají jako první a celkový dopad kampaně není srovnatelný s televizí či tiskem. Internet zkrátka ještě čeká na svůj boom. Kdyby si každý provozovatel malého i velkého webu měřil svoji návštěvnost pomocí vlastních nástrojů, nebylo by možné jednotlivým statistikám věřit. Proto postupným vývojem došlo k vytvoření nezávislého auditora - iAuditu. iAudit měří návštěvnost různých velkých i malých serverů, včetně weblogu Brouzdej.cz. Aby byly výsledky měření přijatelné pro všechny, vznikla metodologická komise, která od roku 2000 navrhuje změny, doporučení, výklad metodiky ve sporných případech a dohlíží na zdárné fungování iAuditu.

Šéf největšího českého portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič navrhl na lednovém zasedání metodologická komise iAuditu, aby byly zveřejňovány denní výsledky návštěvnosti. Následná diskuse odhalila, že iAudit data vydává a novináři prezentují výhradně měsíční data. Seznam.cz změny částečně dosáhnul. Zpráva komise totiž konstatuje: iAudit se spojí s novináři a pokusí se prosadit aby hlavní důraz byl kladen při prezentování výsledků na týdenní výsledky.

David proti Goliáši
Zveřejnění týdenních nebo dokonce denních dat je pochopitelně pro Seznam.cz velmi důležité a zajímavé. Seznam.cz dosáhl v návštěvnosti za prosinec 3 025 286 unikátních návštěvníků. Konkurenční portál Centrum.cz si připsal na své konto 1 449 384 unikátních návštěvníků a Atlas.cz "jen" 1 124 736 návštěvníků. Zajímavé je, že posledně jmenovaný portál zaznamenává propad návštěvnosti o 3 %. Celkem se na sledovaných a auditovaných portálech pohybovalo úctyhodných 4 848 263 unikátních návštěvníků a denně je na Internetu zhruba 1, 4 milony lidí.

Pokud bychom ovšem začali porovnávat denní data malých serverů s návštěvností portálu Seznam.cz, byl by to nerovný souboj malého Davida s obrem Goliášem. Například portál pro zasílání textovek SMS.cz navštívilo 5. ledna celkem 34 539 unikátních návštěvníků. Portál Seznam.cz týž den 830 703 unikátních návštěvníků. Kde může inzerent za jediný den oslovit velké množství lidí? Samozřejmě, že na portálu. Proto je pro Seznam.cz důležité, aby byla co nejvíce vidět denní data, která zvýrazní jeho velikost a silné postavení na trhu. Malé servery namají proti silnému Seznamu v návštěvnosti žádnou šanci, a tak mohou argumentovat snad jenom rozdílným obsahem a konkrétní cílovou skupinou návštěvníků webu. Zároveň se všem malým serverům vyplatí zveřejňovat a tlačit do médií měsíční výsledky, protože to jsou jednoduše vysoká a hezky vypadající čísla. Seznam.cz svoji snahou ohrožuje zájmy všech malých i středních serverů.

Rovněž nesdílím nadšení šéfa Seznamu z toho, že se na Internetu objeví každý den přibližně 1,4 milionů lidí, což odpovídá čtenosti jednoho bulvárního deníku. Internet stále ještě není médium, které zasáhne stejné množství lidí, jako je to v případě televize, rádia či tisku. Denní anebo týdenní data návštěvnosti by bylo na místě prezentovat až v okamžiku, kdy se počet internetových uživatelů dostane na hodnoty srovnatelné s tradičními médii. V tom okamžiku nastane souboj o inzerenty, kteří dosud dávali přednost papíru, televizním spotům a rozhlasovým kampaním. Na rozdíl od tradičních médií bude moci Internet nabídnout přesné odhady a statistiku zásahu, výrazně lepší možnosti cílení a hlavně levnější ceny.

Český internet čeká poměrně příznivá budoucnost a náskok získá každý, kdo začně svůj web budovat ještě dnes. Jenom si musíme dávat opravdu veliký pozor na snahy velkých hráčů, kteří chtějí různým způsobem ovládnout trh a sebrat malým provozovatelům webů jejich inzerenty.

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.