Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Hoax: Řetězové e-maily a poplašné zprávy

Někteří lidé jsou opravdu velmi naivní. Dokáží skočit na lep a rozesílat světovou sítí nesmysly. Odborníci takovou zprávu označují slovem hoax. Jeden z posledních hoaxů se týkal obchodního řezězce Carrefour.

Hoax je smyšlená zpráva, kterou rozšiřují často naivní či pověrčiví uživatelé e-mailem, ICQ a SMS. Do škatulky hoaxů můžeme bez váhání zařadit i různě vtipné řetězové e-maily, dopisy štěstí, nejrůznější varování před virovou hrozbou či výzva k bojkotu některé firmy. Smyšlené e-maily zahlcují kapacitu počítačové sítě, obtěžují ostatní uživatele, jsou zdrojem e-mailových adres (v případě předávání zprávy dál pomocí příslušného tlačítka v poštovním klientovi) a svým způsobem také diskreditují odesílatele. Proč? Protože když tuto zprávu rozesílá státní úředník anebo zaměstnanec počítačové firmy, snižuje tím u zkušenějších uživatelů důvěryhodnost v instituci pro kterou pracuje.

Jedním z mediálně známých hoaxů byl řetězový dopis, který vyzýval příjemce, aby začal bojkotovat obchodní řetězce Carrefour. Podle textu v e-mailu stačilo navštívit zmíněný supermarket, pečlivě naplnit nákupní vozík zbožím a opustit prodejnu. Tím by podle neznámého autora zprávy došlo k potrestání nákupního ráje a především jeho zaměstnanců. Nic na tom nemění ani skutečnost, že samotný akční výprodej vymysleli důležití manažeři v kravatě a obyčejní zaměstnanci s jejich nápadem neměli pranic společného. Mohla podobná zpráva supermarket poškodit? Kdyby velké množství lidí splnilo instrukce z e-mailu a v supermarketu nechávali vozíky naplněné až po okraj nákupem, určitě by to zpočátku přidělalo práci brigádníkům na bruslích. Ochranka by také dostala přísné pokyny, aby si všímala podezřelých osob a v případě potřeby zasáhla. Přestože byla e-mailová zpráva negativní, nemyslím si, že by supermarket nějak poškodila. V jednu chvíli se informace objevila dokonce jako hlavní zpráva na iDNES, přičemž prostor k vyjádření dostali také zástupci supermarketu. Kdy naposledy byl v médiích samostatně zmíněn některý z konkurenčních řezězců? Když si vzpomenu na případ napadení v pražském obchodním centru Nový Smíchov, mám pocit, že se počet nakupujících nesnížil. Stejná situace bude i v případě řezězového e-mailu, který vybízel k bojkotu nákupního centra Carrefour. Lepší zviditelnění by si šéfové marketingu nemohli přát.

Zamilovaný hoax
Lidé mají pro rozesílání řetězových zpráv různou motivaci. Poměrně nedávno jsem obdržel řetězový hoax, jehož pisatel mi sliboval následující:

Nikdy neopoustej nekoho, koho milujes, pro nekoho, kdo se ti libi, protoze ten, kdo se ti libi te opusti pro toho, koho miluje. Dnes vecer, o pul noci si tva prava laska uvedomi, ze te miluje. Pokud prerusite tento retez, budete mit 10 let problemy ve vztazich, takze poslete to 15 lidem v 15 minutach

Čekají mě hezké vyhlídky, nemyslíte? Odpověděl jsem stručně odesílateli a vysvětlil mu, že se nehodlám na šíření podobných nesmyslů podílet. Také jsem mu podrobně vyložil, proč tyto poplašné či řetězové zprávy škodí. "Hoaxy sou děs. Ale sem pověrčivej jako prase. A zrovna teď mi to i s holkama jde. Nechci to přerušit," odpověděl mi dotyčný.

Protože se jednalo o ICQ zprávu, mohl jsem se podívat do profilu odesílatele na jeho věk. Odesílatelem hoaxu byl patnáctiletý mladík. Snad dostane chlapec časem rozum a uvědomí si, že štěstí ve vztazích nezávisí na šíření podobných blbostí.

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.