Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Spam: Stálá hrozba pro uživatele Internetu

Když vám do e-mailové schránky přijde nevyžádaná reklamní nabídka na zvětšení mužství, zakoupení léků, zlevněného software anebo výhodné investice v Nigérii, jedná se většinou o spam. Společnost Sophos ve své analýze uvádí, že nejvíce nevyžádaných zpráv přichází z USA (42 %) a Asie, naopak nejméně ze zemí Evropské unie.

Analytické společnosti odhadují stále větší zvyšování podílu spamu, přičemž letos by měly tyto nechtěné zprávy tvořit 70 % veškeré přijaté pošty. Pro odesílatele spamu jsou náklady na rozeslání velkého množství e-mailů prakticky zanedbatelné. Často k tomu využívají tzv. zombie, což jsou hackery napadené počítače, jejichž uživatelé nemají o zneužití svého počítače ani potuchy. Bezpečnostní odborníci odhadují, že tímto způsobem přichází až 40 % spamu. Náklady se přenášejí na příjemce zprávy, který platí za přenosovou kapacitu poskytovateli připojení anebo hradí předem stanovený tarif svému telekomunikačnímu operátorovi.

Říká se, že čas jsou peníze. Podle výzkumné agentury IDC stráví uživatel mazáním spamu průměrně 10 minut denně, které se mohou snížit na pouhých pět minut, jestliže se o jeho bezpečnost stará kvalitní antispamový filtr. Velká společnost s 5 000 zaměstnanci ztratí kvůli snížené produktivitě práce ročně více než 4.1 milionů dolarů. Přestože je spam v mnoha státech zakázaný a mezi uživateli Internetu získal špatnou pověst, vyplatí se různým firmám porušovat zákon a rozesílat hromadné nevyžádané nabídky. Většinou totiž na reklamní zprávu odpovídá 2 - 3 % uživatelů kladně a inzerované výrobky si koupí.

Zvláštním typem spamu jsou různé lákavé příležitosti, jejichž autoři slibují příjemcům možnost vložit pečlivě naspořené peníze do nějakého projektu a získat vysokou odměnu. Pro tyto typy e-mailů se vžilo označení SCAM. Rozesílání takových zpráv mají na svědomí zločinecké gangy, přičemž nejčastěji tyto zprávy pocházejí z Nigérie. Kdo se nechal nalákat na sliby těchto podvodníků, nikdy se svých peněz nedočkal. Vyskytly se i případy, kdy zločinci vylákali bohatého cizince do své rodné země a bez váhání ho zabili. Jedním z posledních druhů spamů jsou pokusy o získání důvěrných údajů v podobě PINu ke kreditní kartě, uživatelského hesla i jména, rodného čísla a dalších osobních údajů. Ty potom mohou být dále využívány k podvodům.

Historie spamu
Zřejmě první nevyžádaná zpráva se objevila v počítačové síti ARPANET. Tato experimentální síť měla za úkol ověřit funkci přepojování paketů a zároveň byla určena především pro armádu USA. Zároveň došlo k propojení tehdejších výkonných superpočítačů, což bylo pro členy sítě výhodné, protože mohli na dálku využívat jejich kapacitu. Pravděpodobně první nevyžádaná reklamní zpráva přišla uživatelům ARPANETU 1. května 1981. Jejím autorem byl zaměstnanec firmy Digital Equipment Corporation a jeho sdělení se týkalo prezentace nových produktů. Následoval jej David Rhodes, který rozeslal text s předmětem MAKE.MONEY.FAST!! do diskusních skupin USENETu (síťové news, konference).

Ovšem poprvé bylo slovo "spam" použito v souvislosti s nehodou programátora Richarda Depewa, jehož program zahltil diskusní skupinu news.admin.policy více než 200 příspěvky. Opět se rozpoutala mohutná diskuse mezi uživateli a snad poprvé se v ní objevilo slovo spam. Skutečně masivním spamem byla nevyžádaná zpráva Green Card Lottery, kterou zaslali 5. března 1994 právnická společnost Cantor a Siegel. Sdělení se objevilo v 6 000 diskusních skupinách. První lidé na Síti a tehdejší vlády podcenily hrozbu, a tak nám všem postupně přerostl spam přes hlavu až do dnešní podoby, kdy se doslova topíme pod přívalem nevyžádané reklamní pošty.

Ukázky spamů, historii české nevyžádané pošty a příklady postupu úřadů naleznete v nové sekci Anti-Spam Brouzdej.cz.

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.