Obchodní řetězec Carrefour nebyl jediným obchodem, který pro své zákazníky připravil slevy. Svoji akci nazval Výprodej století a nabízel slevy až 95 %. Lednové výprodeje přitom nejsou neobvyklé, řada zákazníkům s nimi počítá a často se jedná o několik málo kusů. Na výprodeje Carrefouru si ovšem posvítila Česká obchodní inspekce.
Je pátek 7. ledna a já vstupuji do nákupního "ráje" jednoho z obchodů řezězce Carrefour. Po cestě míjím billboard, který oznamuje cenu za 500 gramů pizzy se sýrem a kečupem. Původně by vás přišla na 26, 90 korun, ale po slevě ji získáte za 9, 90 Kč. Na plakátu je napsáno, že jich objednali 4 000 ks a jeden zákazník si může odnést jen pět kusů. Při vstupu do supermarketu si všímám upozornění, že zboží inzerované ve Výprodeji století nemusí být k dispozici. Později inzerovanou pizzu hledám a nenecházím. Podaří se mi však objevit špatně uvedené ceny v regálu se zdravou výživou. Pod křupavými kukuřičnými lupínky je uvedená cena 35, 50 Kč. Zboží ovšem stojí přes čtyřicet korun. Další chybou jsou cereální chleby (cena 27 Kč), které se nacházejí přesně v místech, kde mají být správně knuspi za necelých šestnáct korun. Obchodník v takovém případě porušuje platný zákon. Podle § 13 bod 2) je prodávající při prodeji spotřebního zboží povinen označit ho platnou cenou. Jestliže není zboží označeno, musí prodejce zveřejnit cenu ve veřejně dostupném ceníku.
"Nám do toho nic není," začala mi vysvětlovat blondýnka s modrýma očima z hlavní pokladny. "Teď to nevyřešíme a navíc za zboží odpovídají manažeři prodejny," dodala ještě a považovala celou věc za vyřízenou. Pokrčím rameny a pokračuji ve svém nákupu. Celý hypermarket je plný plakátů, které inzerují báječné a nejnižší ceny. Slevy se však týkají pouze některého zboží.
Mé úvahy nad zbožím na okamžik přeruší blondýnka z hlavní pokladny, která se sama od sebe vrací, aby mi vysvětlila pozadí práce v supermarketu. Ptám se jí na akci Výprodej století a ona mi vysvětluje, že to je poměrně velký problém. Manažeři uvádějí zlevněné zboží v letácích a zákazníci se to dozvídají den předem, takže zlevněné zboží nakupují po desítkách kusů. Když se do prodejny dostanou ostatní zákazníci, většina inzerovaných výrobků je již rozprodána. Mezi manažery a obyčejnými zaměstnanci panuje podivná atmosféra. Jak to tak většinou chodí, manažeři prodejny chtějí, aby za ně mysleli obyčejní zaměstnanci. Když však hlavní pokladna manažerovi hlásí, že jsou některé výrobky špatně označené, nic se s tím většinou nedělá. Mezi sebou si řadoví zaměstnanci pomáhají, ale jak mi správně vysvětlila hlavní pokladní Carrefouru, každý nemůže dělat všechno.
Odcházím z Carrefouru s rozpačitými pocity. Nikdy jsem nebyl typ zákazníka, který utíká do obchodu, když zaslechne lákavé slovo "sleva". Není zřejmě příliš férové, když se nabízejí fantastické slevy a samotné zboží je k dostání jen v počtu několika kusů. Kauza velkých slev v Carrefouru nám ukázala, že stále v naší zemi existuje velké množství zákazníků, kteří nadšeně vyrazí za nákupy a začnou své vozíky plnit zbytečnostmi za "úžasnou slevu". Rozum zůstal setrvale v opozici a zcela převládl chtíč a touha za každou cenu ušetřit.
Související odkaz:
Utřel sem pysk v Kerfuru
Narvané Carrefoury (fotky)
| DarkMaster
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.