Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Alternativní operátoři kritizují Zákon o elektronických komunikacích

Členové Asociace pro spravedlivou konkurenci (ASK), sdružení alternativních telekomunikačních operátorů eTel, Tele2, Telenor Networks a Tiscali, zaslali Senátu své námitky a připomínky k návrhu nového Zákona o elektronických komunikacích, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou v prosinci 2004. Návrh zákona však stále ještě není definitivní, neboť právě Senát ho může vrátit zpět s pozměňovacími návrhy.

V dopise, zaslaném včera Předsedovi Senátu, MUDr. Přemyslu Sobotkovi, jej členové ASK informovali o jejich pohledu na současný stav tohoto Zákona z pohledu alternativních operátorů. Mimo hlavní oblasti, které jsou předmětem politické diskuse jej v dopise upozorňují na konkrétní problémové oblasti týkající se analyzování trhu a opatření s tím související.

Prvním problémovým ustanovením je § 6 odstavec 2. návrhu. Poslanecká sněmovna zavedla do návrhu nový princip odnímání povinností uložených na základě tržních analýz podniku s významnou tržní silou. Dle znění § 6 odstavce 2. je Český telekomunikační úřad povinen zrušit tyto povinnosti v okamžiku, kdy pominul důvod k jejich uložení a to i bez provedení řádných analýz trhu. A tak zatímco povinnosti jsou ukládány na základě analýz trhu, jejich rušení je závislé pouze na pozorování Českého telekomunikačního úřadu. Jakmile je ale povinnost zrušena, tak nemůže být znovu uložena až do doby, kdy budou dokončeny další řádné analýzy trhu, což bude trvat nejméně několik měsíců a dost možná i rok či více. Tato asymetrie je jasným porušením ustanovení Směrnice č. 2002/21/ES. Navíc může být jednoduše zneužita, neboť není vyloučeno účelové jednání operátora s významnou tržní silou, které dočasně povede ke zdání rovnováhy na trhu, následnému zrušení jeho povinností a tím vlastně k osvobození od regulace na poměrně dlouhou dobu.

Druhým problémovým ustanovením je § 57 odst. 3. návrhu, dle kterého je ČTÚ povinen při uplatnění regulace cen vůči podniku s významnou tržní silou zohlednit investice provedené dotčeným podnikem, příslušná rizika a umožnit návratnost investic v přiměřeném období. Tato povinnost národního regulátora je v přímém rozporu s příslušnými ustanoveními Směrnice č. 2002/19/ES. Přijatá formulace nezohledňuje míru efektivnost a účelnosti vynaložených investic a popírá základní smysl regulace, tj. místo ochrany uživatele, chrání poskytovatele služby s významnou tržní sílou.

Třetím případem je znění § 142 odstavce 2. návrhu. Tato úprava přechodného období pro cenovou regulaci představuje určité riziko pro kontinuitu cenové regulace. Během dvanáctiměsíčního přechodného období je Český telekomunikační úřad pověřen vydáváním rozhodnutí o ceně bez analýzy trhů. Přitom se předpokládá, že analýzy trhů budou dokončeny do devíti měsíců od účinnosti zákona. Pokud ovšem Český telekomunikační úřad nestihne v této lhůtě provést analýzu, a díky tomu nebude schopen vydávat rozhodnutí o ceně (jak to návrh zákona předvídá) a ztratí tak, po uplynutí dvanáctiměsíčního přechodného období, pravomoc cenově regulovat trh. V takovém případě by byla cenová regulace prakticky zamrazena. Český telekomunikační úřad ztratí pravomoc měnit již vydaná rozhodnutí o ceně a také ztratí pravomoc regulovat cenu i v oblastech, kde dojde k naléhavé potřebě regulace. Bohužel, současné zkušenosti z Evropské unie ukazují, že je pouze malá pravděpodobnost, že budou analýzy trhu dokončeny v tomto termínu. Je tedy pravděpodobné, že tato mezera v úpravě přechodného období nebude splňovat požadavky Směrnice č. 2002/21/ES, protože národní regulační úřad nebude moci po podstatnou dobu vykonávat regulaci v plném rozsahu.

Zdroj: Tisková zpráva

| DarkMaster







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.