Vytočíte bezplatné číslo, zadáte telefon volaného a stisknete křížek. Po vyslechnutí krátké reklamy již můžete hovořit. Volat zadarmo je možné na pevnou linku, mobil i do zahraničí. Je to báječné? Neradujte se předčasně, protože všechno má své mouchy.
Prakticky neznámá telekomunikační společnost New Telekom spustila na začátku září službu MaxiTele, která umožňuje zákazníkům volat zadarmo na telefonní čísla pevných linek a mobilů. Bezplatně si také zavoláte i svým přátelům či obchodním partnerům v 95 vybraných zemích. Žijeme ovšem v neradostném kapitalistickém světě, a tak je bezplatné volání omezeno jen na předem stanovený čas. Rovněž si zavolají jenom vlastníci pevných linek a lidé z veřejných telefonních automatů. Z mobilu je totiž služba nepřístupná.
Celá myšlenka bezplatného volání je velmi jednoduchá. Zákazník vytočí číslo 822 111 222, vyťuká po výzvě volané telefonní číslo a vyslechne si krátkou reklamu. Ihned po skončení reklamního okénka je hovor spojen s volaným účastníkem. Jestliže voláte na mobil nebo pevnou linku vybavenou telefonem s displejem, zobrazí se vaše telefonní číslo. Váš kamarád, přítelkyně nebo obchodní partner díky tomu okamžitě tuší, kdo mu právě volá. Nezapomeňte volaného upozornit, že může hovor vypadnout. Považoval by možná vaše omlčení za nezdvořilé a mohl vám to později vyčítat.
Je poměrně logické, že by se dlouhé telefonní hovory nezaplatily žádnou reklamou, a tak je služba časově omezena. Na pevné lince vydržíte klábosit 120 vteřin, majitele mobilů vás uslyší jen 60 sekund. Po uplynutí této doby se hovor bez milosti ukončí. Délka volání do zahraničí se rozlišuje podle vybrané země. Celý provoz služby MaxiTele je navíc zkušební.
Vyzkoušeno na vlastní kůži
Nebojte se. Opravdu to není apríl ani nejapný žert. Obešel jsem včera večer čtyři veřejné telefonní automaty Českého Telecomu, volal jsem z pevné linky na svůj vlastní mobil a službu prověřil ze všech stran. Při prvním hovoru z automatu na mobilní telefon jsem dokonce s kamarádkou mluvil 7 minut, ale v tomto případě se mohlo jednat o výskyt náhodné poruchy. Zavolal jsem také do USA, kde jsem strávil celý vyhrazený čas na lince tajné služby CIA. Systém mají skoro stejný, jako naši čeští mobilní operátoři - přivítá vás automatický robot v podobě milého hlasu slečny a postupně vám předčítá nabídku různých možností. Zajímavé bylo, že CIA klade velký důraz na média, protože tyto informace přidala pod volbu klávesy č. 1. Časté jsou i dotazy na webovou adresu, která se nachází v následujících nabídce. Zkusil jsem se nechat přepojit na místního agenta či uplatnit své schopnosti a najít si nové zaměstnání, ale byl jsem jen poučen o "otevírací době" infolinky.
Když jsem po ukončení hovoru s automatem tajné služby zatoužil kontaktovat tiskové oddělení Google.com, dočkal jsem se nepříjemného překvapení. Ozval se totiž rozmrzelý mužský hlas, který mi suše oznámil "Platnost přístupu vypršela" a zavěsil. Služba je zřejmě omezena jen na jedno volání z telefonního automatu a po uplynutí určité doby se možnost volání znovu aktivuje. Když jsem automat zkoušel dnes ráno, ještě z něj nebylo možné přes službu MaxiTele zadarmo volat. Zablokované jsou i hovory na speciální čísla pro připojení k Internetu (včetně těch s předvolbou 2). Pokud vám volaný nezvedne telefon a uslyšíte hlášku mobilního operátora (v mém případě Oskara a jeho "Je nám líto, ale..."), počítá to MaxiTele jako uskutečněný hovor a telefonní automat rovněž zablokuje.
Pevné linky nemají podobné přísné omezení a podle ohlasů některých uživatelů je limit nastaven na 15 hovorů. Jedná se však o dohady a spekulace, protože provozovatel služby o této věci mlčí jako hrob. Přesto prý přislíbil, že v případě uvedení služby do ostrého provozu veškerá omezení zruší. Kéž by tomu tak bylo.
Slepá cesta?
Služba není zadarmo a náklady bude muset provozovateli někdo zaplatit. Tím někým jsou samozřejmě inzerenti, kterým New Telekom nabízí reklamní spoty:
Svou koncepcí produkt MAXITELE zajišťuje zvýšenou intenzitu vjemového zážitku. Tohoto je dosaženo samotnou koncepcí produktu kdy klient nemá možnost přepnout, přeladit či na chvíli ?odběhnout? během Vaší prezentace.
Slabinu bych viděl v poměrně nejasné cílové skupině. Oslovoval bych teenagery, ženy v domácnosti, svobodné mládence, důchodce nebo skrblíky? Kolik peněz mohou tito zákazníci utratit v mém obchodě? Tyto otázky si jistě kladou firmy, které by mohly využít možnosti této zvláštní propagace a získat nové zákazníky. Jejich investice určí, zda se služba ujme anebo se stane jedním z mnoha příkladů nepodařeného obchodního modelu.
Jak dlouho MaxiTele vydrží? Tuto otázku si kladu jako její zákazník. Volání z mobilního telefonu je sice drahé, ale na druhou stranu mě nikdo nepřerušuje a hovor nevypadává. Mohu také využívat volných minut v rámci svého paušálu. Pevné linky i mobily nejsou tolik zajímavé. Volání do zahraničí je lákavější. Mohl bych si najít nové přátele s nimiž bych po nocích v telefonních budkách hovořil a zlepšoval si svoji anglickou výslovnost. CIA by také získala dalšího informátora, který by ji zásoboval tipy o České republice. Mohl bych volat zahraničním spamerům a hezky od plic jim poděkovat za nabídku v. i. a. g. r. y. Celý svět mi leží takřka u nohou!
Jdu zase oběhnout telefonní budky.
Odkazy
Oficiální stránky MaxiTele
Info pro inzerenty
Web provozovatele
Nabízí New Telekom legální služby?
New Telekom ? nový operátor nebo nový skandál?
New Telekom nabízí telefonování úplně zadarmo
| DarkMaster
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Web neměří žádnou návštěvnost, ani nesbírá osobní údaje. Proto tady není cookie lišta.