19.7.2007 Pražští radní chtějí vůči taxislužbě postupovat metodou cukru a biče.
Pražští radní chtějí vůči taxislužbě postupovat metodou cukru a biče. O pražských taxikářích toho bylo napsáno už více než dost. Šizení zákazníků je na denním pořádku a kdo chce tuto profesi vykonávat poctivě, většinou spláče nad výdělkem. Vozidel taxislužby je v Praze moc a kdo chce aspoň slušně přežít, je nucen zákazníky, především cizince, okrádat. Ceny za tuto službu rostou až neuvěřitelně a použít dnes taxík se rovná malému luxusu.
Ideální stav by pochopitelně byl, pokud by všichni taxikáři dodržovali platný ceník. Kontroly probíhají neustále, ale postihy jsou buď směšné nebo snadno obejitelné. Pražský primátor Pavel Bém se před časem přestrojil a vydal na kontrolu. Jaké bylo jeho překvapení, když se i on dočkal předražení jízdného.
Radní však usoudili, že je třeba taxikářům ukázat i vlídnější tvář, a tak přišli s nápadem, že ti hodní taxikáři, kteří splní určité podmínky, získají vůči ostatním výhodu. Těmi podmínkami je takřka celosvětově rozšířená žlutá barva vozidel taxi, stáří vozu do určitého počtu let a klimatizace. Pokud nebude mít řidič taxi záznam, směl by v případě převozu zákazníka na vymezených úsecích použít tramvajový pás.
To však s sebou přináší velkou řadu problémů. Provoz na silnicích je stanoven zákonem a žádní radní nemohou svévolně měnit jeho znění. Provoz na tramvajových pásech je řízen "světelným signalizačním zařízením", tzv. čočkami, které mnohdy nekorespondují s barvou na semaforu. "Čočky" rovněž stanovují směr, pro který platí signál volno. Jako příklad si můžeme vzít úsek Ječné ulice od Karlova náměstí na I.P. Pavlova. Vozy taxislužby by tedy mohly projíždět prostorem zastávek Štěpánská a rozhodně by nepřispěly k bezpečnosti chodců. Dnes a denně jsou vidět přestupky, kdy automobil objíždí vlevo tramvaj stojící v zastávce bez ostrůvku. Není důvod si myslet, že by právě v tomto místě k takovým přestupkům nedocházelo.
Provoz tramvají se řídí jak silničním tak drážním zákonem. Pokud by tedy v zastávce již stála tramvaj a za ní třeba dva vozy taxislužby, druhá tramvajová souprava by už nebyla celou svou délkou v prostoru zastávky. Cestující by tedy nemohli vystoupit a museli by čekat, až se prostor před nimi uvolní. Následuje problém s čočkami. Na křižovatce ulic Ječná se Štěpánskou bude chtít vozidlo taxi odbočit. Čočky mu však přikazují jet pouze rovně. Pokud by tedy řidič taxi odbočil, porušuje zákon. V případě že by chtěl odbočit vpravo, musel by přejíždět přes dva pruhy.
Stejný problém by následoval na náměstí I. P. Pavlova. Při odbočování vpravo by muselo vozidlo taxi přejíždět dokonce přes čtyři pruhy, vlevo by musel dát přednost protijedoucí tramvaji a zase by zdržel tramvaj jedoucí za ním. Čočky na tomto místě mu přikazují jet rovně do prostoru zastávek I. P. Pavlova, ale dopravní značka zákaz vjezdu všech vozidel mu to zapovídá. Pokud se bude chtít vozidlo taxi zařadit zpět do pruhů určených pro provoz automobilů při dopravní špičce určitě ho všichni řidiči stojící v koloně velice rádi pustí před sebe.
V Praze celkem úspěšně funguje systém preference hromadné dopravy. Nápadem radních by tento systém dostal vážné trhliny. I přes preferenci je povrchová hromadná doprava, zejména tramvaje, ve špičce hodně zpožděná. Pokud by došlo k realizaci nápadu radních, došlo by k dalšímu zhoršení dopravní situace, v horším případě by hromadná doprava v centru kolabovala. Co kdyby se pražští radní raději věnovali dokončení obchvatů Prahy?
| brudra
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools