22.4.2006 Předvolební kampaň je v plném běhu.
Předvolební kampaň je v plném běhu. Když nic jiného, tak nás na to upozorní záplava billboardů, ze kterých se na nás usmívají politici, nebo ilustrativní fota. V některých případech se ilustrativní fota na nás dokonce mračí. Kampaň odstartovala vlastně už dávno. Na billboardech se začaly objevovat podobizny Miroslava Kalouska doprovázené texty, které měly navodit negativní pocit ze zobrazeného politika a jeho strany. Dlouho se spekulovalo, kdo za touto kampaní stojí. Ukázalo se být velkým překvapením, že tuto formu propagace vlastní strany zvolila Balbínova poetická strana. Strana, kterou volí především recesisté si, a tady zcela jasně říkám, že nevím proč, vyšlápla na zavedenou politickou stranu. Snad „Balbínům“ vadí lidovecká schopnost dostat se do každé vlády, snad lpění na křesťanských hodnotách včetně odmítání potratů, snad přímo osoba Miroslava Kalouska. „Balbíni“ moc dobře vědí, že se do parlamentu nedostanou, protože tolik recesistů v zemi přeci jen není, ale podařilo se jim stranu lidovců poškodit. Pokud bych chtěl smýšlet o „Balbínech“ zle, pak bych řekl, že zřejmě začali myslet a vymysleli, jak podpořit levicové strany. Lidovci si nechali dlouho vše líbit až jim nakonec trpělivost přetekla a nechali některé billboardy přelepit poděkováním zlaté Katce Neumannové. Balbínova strana prý bude lidovce žalovat.
Lidovci mají svou billboardovou kampaň nevýraznou. Téma rodiny je sice důležité, ale forma, kdy si těhotná žena hladí bříško a k tomu drží foto lidoveckého představitele vyznívá spíše jako „ten mi to udělal“. Jenže jako by se v posledních týdnech začala vytrácet společně s preferencemi celá strana. Lidovci mají sice svá procenta na jižní Moravě jistá, ale jejich pasivita je více než očividná a naprosto nepochopitelná.
Ambiciózní spolek SNK-ED tápe. Ačkoliv od jejich představitelů zaznívají hlasy o zisku deseti procent jako v Eurovolbách, realita je zcela jiná. Strana se pohybuje na okraji zájmu, jejich preference jsou více než nízké. V čele stojí dvě „profláknuté“ tváře, Zieleniec s Kaslem, které si všichni pamatují jako odpadlíky od ODS. Třetí z představitelů, dokonce podle vyjádření hlavní osoba strany, europoslankyně Hybášková je zaneprázdněna svou prací pro Brusel a na dění v ČR nemá čas. Sázka na její jméno byla v tomto případě asi stejným heslem jako „možná přijde i kouzelník“. Kampaň strany je se svým hlavním mottem „Jedině my…“ stejně směšná jako ono okřídlené Standovo „Myslím to upřímně“.
Strana zelených má preference okolo deseti procent. Zjevně se však jedná především o „truc“ hlasy nespokojených, hlasy takzvaných „pravdoláskovních“ voličů a hlasy věčných hledačů ideálu. Program této strany je téměř neviditelný a jejich heslo „Hlas pro kvalitu života“ je tak všeobecné, že téměř nikdo neví, co si má pod ním představit. Zda radikální omezení kamionové a automobilové dopravy, boj proti jádru, zaplavení republiky stožáry větrných elektráren nebo výzkum léčiv prodlužujících zdraví a život anebo vyšší platy. Skoro to vypadá, jako by Bursík chtěl zůstat tajemný a de facto prodává zajíce v pytli. Přitom určitě mnoho bodů z programu Zelených je dobrých a přínosných.
Komunisté svou kampaň postavili na negativitě. Straší občany především finanční zátěží hesly jako „nemám z čeho žít“ a „nemám kde bydlet“. Zároveň i oni tajemně slibují „máme jiné řešení“. Jaké řešení komunisté mají zná většina tohoto národa a tak snad stačí pouze lakonicky poznamenat, že komunisté již (h)řešili 40 let a vedlo to jen k celkovému balastu. Tato strana měla být v době, kdy to šlo, to je hned po revoluci zakázána. Avšak to by musela být vůle především u prvního porevolučního prezidenta. A ta, jak víme, nebyla.
Kampaň ODS působí pozitivisticky, je založená především na zavedení rovné daně a tím pádem vyšších příjmech obyvatelstva. ODS představuje tyto vyšší příjmy pod kampaní „ODS+“. Zároveň s tím běží i další kampaň, která zase navozuje pocit serióznosti už jen výběrem barevného sladění. Černobílá fota politiků na černém pozadí doprovázená bleděmodrým textem působí sebejistě a usedle. I text použitý na tyto billboardy je celkem srozumitelný a i když je možné si pod texty „společně pro naše děti“, „společně pro naši zem“ představit také cokoli, jako v případě Zelených, přeci jen texty vzbuzují určitou vizi společného zájmu všech občanů. Navíc se ODS v této předvolební kampani nesnižuje k zesměšňování svého hlavního rivala a pokud ČSSD kritizuje, tak jen slovně a věcně.
Hlavní vládní strana, ČSSD, má zjevně z ODS strach. Jinak si nelze vysvětlit zesměšňování ODS v kampani, strašením obyvatelstva z plánů ODS, či nejnovější konfrontační a diskreditující kampaň sociálních demokratů „ODS mínus“. Tak se nechová sebejistá strana a už vůbec ne strana, která chce zvítězit z vládního postu. Takovýto postup lze očekávat u strany opoziční, která se snaží svého úspěšnějšího rivala srazit dolů. Jinak je možné že se ČSSD cítí být stále opoziční stranou. Dokazuje nám to nekonečným odkazováním na vládu ODS, která skončila před devíti lety. Osm let měli sociální demokraté na „nápravu“ podle vlastních představ, avšak neučinili kromě zvýšené míry korupce, neustálého napadání svých politických rivalů či soudů s exministry vlastní vlády zhola nic.
Kampaň ČSSD s mottem „Jistoty a prosperita“ je masivní a všudypřítomná. Přitom ani jedno ČSSD nezařídila. Jistoty jsou takové, že nezaměstnanost se drží proti vládě ODS stále na dvojnásobku (přes 400 tisíc nezaměstnaných) a prosperitu nám nepřinesl Lidový dům, ale především přijetí do Evropské unie. Prahu zaplavily oranžové billboardy s kruhy a logem ČSSD, s dominantním fotem druhého místopředsedy Jiřího Paroubka a nestraníka Davida Ratha. Pokaždé, když tyto plakáty spatřím mám pocit, že se logo vymění za jiné a ozve se jingle „Lepší zůstanou“. Skoro bych řekl, že to je pro Lidový dům typické. Jak jinak si vysvětlit, že se „Petr Zvěřina z Barrandova“ vrací „do vily“. Všichni tři zmínění představitelé si zasluhují minimálně palec dolů v podobě hlasů pro jiné strany.
Kdybych se měl rozmýšlet komu dám svůj hlas jen na základě billboardových kampaní, asi bych volby oželel. Ani jedna strana nepřišla s ničím novým, objevným. Ještě že se rozhoduji podle něčeho zcela jiného. Podle vlastního rozumu a svých vlastních představ, co je pro tento stát a tím potažmo i pro mě dobré.
| brudra
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools