Brouzdej.cz


Přečtěte si: všechno | články | krátce





Doporučujeme: vyhrajte reklamní USB flash disky podle vašeho vlastního návrhu.

Předvolební billboardy

8.1.2006 Billboardy patří zcela neodmyslitelně k předvolebnímu boji.

BillboardD1 Od té doby, kdy se u nás objevily billboardy, patří zcela neodmyslitelně k předvolebnímu boji. Někdy dokážou pobavit, jindy jsou k naštvání a někdy přímo vybízejí k lidové "tvůrčí" aktivitě.

Snad nejznámější je megabillboard, z něhož shlížel Václav Klaus z místa Stalinova pomníku na Letné. Dalším takovým billboardem, který se nakonec stal ODS osudovým, byl ten s heslem "Dokázali jsme, že to dokážeme". Ale ani ČSSD nezůstala pozadu. Její billboard "Nebudeme před vámi uhýbat pohledem", na němž jeho protagonisté zcela evidentně šilhali, také patří mezi ty "zdařilejší".

Samostatnou kapitolou je pak lidová tvořivost u některých billboardů, kdy je heslo zcela zaměněno nebo částečně pozměněno. Takovým případem, kdy byl použit vyříznutý nápis z jiné reklamy, byl opět plakát ČSSD, na němž Miloš Zeman sliboval "Každý člověk má nárok na Jihočeské máslo". Leckdy jsou úpravy rafinovanější s cílem nikoli pobavit, ale zhanobit zadavatele. Takovým případem byl plakát radního Hvížďaly, v němž byla zaměněna číslovka ze 100% na procenta 4. Byly použity stejné barvy i typ fontu.

Další variantou billboardů jsou plakáty, které mají někoho zesměšnit. Takový plakát pak může upozorňovat na politický vývoj (např. 4-3-2-1 koalice) nebo zcela záměrně upozorňovat na něčí nedostatky. Takovými plakáty byly například billboardy na nejfrekventovanější dálnici D1 v době letního "stěhování národů", v němž ODS vinila ze špatného stavu dálnice vládu.

Ke vzteku také je to, když si zaplatíte předvolební billboard a "vaši" plochu pak někdo přelepí vlastním plakátem. Takovým způsobem bojoval před senátorskými volbami v Praze 10 následně zvolený senátor Štětina a využil prostoru ODS. Billboard s politickým tématem však nemusí nutně propagovat jen politické strany nebo politicky činné osoby. Aktuálních událostí také využívá ke své propagaci pivovar Bernard ve své zdařilé kolekci billboardů "Držte se, svět se zbláznil".

Snad nejoblíbenější billboardy vznikly v Lidovém domě. V aférách se topící Stanislav Gross se nejdřív šokujícně odhalil, že je Sociální demokrat, aby pak následovala snad nejsměšnější kampaň, která byla terčem mnoha vtipů a úprav, "Myslím to upřímně". Touto kampaní se Stanislav Gross zcela upřímně potopil. Vyvolala takový odpor, že se objevila jiná kampaň, v níž se každý, kdo byl ochoten investovat cca tři tisícovky, mohl nechat vyfotit na billboard s textem "Stydím se za svého premiéra". Na internetu pak byly přímo i stránky, kde bylo možno Grossův text nahradit jiným.

V poslední době však začíná trochu přituhovat a zdá se, že billboardová kampaň a volební boj jsou už v plných otáčkách. Vše začalo právě zmiňovaným upřímným Standou. Na billboardy ohledně stavu dálnic zareagovala ČSSD billboardy v souvislosti s kontroverzním zákrokem policie na CzechTeku. ODS tvrdě kritizovala brutalitu zasahujících policistů a vysloužila si za to billboardy, na nichž je propagováno techno a drogy, a kde jsou postavám fotomontáží dodány hlavy Langera a Němcové.

Krátce nato se objevily plakáty parodující hlavy čtyř amerických prezidentů vytesaných do skály, kde tito prezidenti jsou nahrazeni předsedy hlavních politických stran - Topolánkem, Paroubkem, Grebeníčkem a Kalouskem. Dlouho se mělo za to, že se jedná o jeden z posledních zoufalých pokusů US-DEU jak zaujmout voliče a získat nějaké preference. Posléze se ukázalo, že tento plakát byl z dílny další malé strany, ED Jana Kasla, avšak efekt v podobě preferencí byl nulový.

V posledním měsíci se objevily tři billboardy snažící se vyvolat negativní náladu a emoce vůči zobrazeným osobám. U dvou těchto plakátů je "oficiální" úprava, aby budily dojem pravosti. Na jednom z těchto plakátů je předseda lidovců Miroslav Kalousek označen za nejčestnějšího muže ve státě, na druhém pak předseda ODS Topolánek a text vychvalující politiky této strany jako nejlepší a nejchytřejší. Pokud by měli být autory lidovci nebo občanští demokraté, pak by se to rovnalo politické sebevraždě. Jen naprostý hlupák by počítal s tím, že by takovými hesly mohl oslovit voliče.

V posledních pár dnech se objevil další billboard zesměšňující lidovce. Jsou na něm zobrazeni všïchni naši prezidenti, předseda lidovců Kalousek v sutaně, táhnoucí za sebou naditý pytel s nápisem ČSSD a v druhé ruce s pytlem prázdným s nápisem ODS. Vše je doplněno textem "Jsme připraveni na změnu".

Pokusme se vydedukovat, kdo mohl být zadavatelem. Do zapomnění mířící unionisté těžko, lidovci jsou totiž jedinou stranou, která by byla ochotna je držet nad vodou. Nějaká malá mimoparlamentní strana také ne ze stejného důvodu. Existuje varianta, že se mohli ODS a KDU-ČSL domluvit a postavit se tak do role zesměšňovaného s tím, že by mohli přilákat hlasy těch, kteří ještě nejsou rozhodnutí a kterým se takováto "ostouzející" kampaň příčí. Tato konstrukce je však tak vratká, že je málo pravděpodobná.

Pak už nám zbývají pouze dvě hlavní levicové strany. Jak komunistům tak socialistům leží občanští demokraté i lidovci hodně hluboko v žaludku. Obě tyto strany by tedy mohly mít zájem pohanět své hlavní odpůrce. Komunisté se od revoluce drží zpátky a doposud ještě nic takového nevymysleli. Navíc se komunisté chtějí stát hlavní levicocou stranou a svou budoucnost vidí ve spolupráci s oslabenou ČSSD, takže se spíše soustředí na způsob, jak přetáhnou levicové voliče na svou stranu.

Sociální demokraté od nástupu premiéra Paroubka vsadili na konfrontační kurz, do kterého tato kampaň přímo zapadá. Stačí si připomenout kolik sporů bylo za těch pár měsíců rozpoutáno buď premiérem Paroubkem nebo jeho oblíbencem, ministrem Rathem. Troufám si tvrdit, že pravděpodobnost autorství posledních politických billboardů je u ČSSD nadpoloviční.

Letošní volební kampaň bude určitě ostřejší než chilli papričky nebo feferonky. Pravděpodobně se máme ještě nač těšit.

| brudra







ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools