22.9.2005 Až deset let vězení hrozí řidiči tramvaje, která na jaře vykolejila na Karlově náměstí.
Až deset let vězení hrozí řidiči tramvaje, která na jaře vykolejila na Karlově náměstí. Dva lidi čekající na ostrůvku zemřeli. Tramvaj číslo 22 vykolejila v půlce března po průjezdu zatáčkou na Karlově náměstí a srazila několik lidí. Dva z nich zemřeli, další tři byli zraněni. Osmačtyřicetiletý řidič tramvaje Jiří Panenka ve čtvrtek usedl na lavici obžalovaných. Řidič z vokovické vozovny podle žalobce zavinil tragickou nehodu tím, že jel dvakrát rychleji, než podle předpisů směl. Obžalovanému hrozí za obecné ohrožení tři roky až deset let vězení a zákaz činnosti. Panenka se po nehodě zhroutil a navštěvoval psychologa. Do vyřešení případu mu bylo odebráno oprávnění k řízení tramvaje. Nyní pracuje za poloviční plat jako vrátný Dopravního podniku. Tolik výtah z agenturní zprávy.
Co k tomu dodat. Z tachografu bylo zjištěno, že poslední podvozek jel na výhybce rychlostí 32,1km/h, což je dvojnásobek povolené rychlosti. Mám zato, že se sešlo několik příčin. Hlavní neoddiskutovatelná příčina je velká rychlost posledního podvozku. Druhou příčinou může být také špatný stav výhybky, která neunesla takovou zátěž, protože už neměla takovou rezervu. Třetí nešťastnou náhodou je, že v místě, kde zadní část soupravy najela na ostrůvek je snížený obrubník pro pěší, takže kola po něm snadno na ostrůvek vyjela. Čtvrtou nešťastnou náhodou je to, že se nehoda stala v ranní dopravní špičce.
Když jsem se to samé odpoledne dostal na Karlovo náměstí, všiml jsem si, že pravá kolej asi 20 cm za výhybkou je prasklá. Je zajímavé, že asi po dvou dnech byla tato kolej opravená a svařená. Nikde se o tom nepsalo, nikde se to nezveřejňovalo, takže mám takový neblahý pocit, jako by se Dopravní podnik snažil něco zatajit či ututlat. Nevím, možná tato závada neměla na nehodu žádný vliv, nechci v žádném případě Dopravní podnik osočovat, ale co se tak mezi tramvajáky šuškalo vyznívalo v tom smyslu, že Dopravní podnik má viníka a bude se snažit zakrýt své vlastní nedostatky. Neumím to posoudit, nejsem ani odborník, ani žalobce.
Co však čeká výše zmíněného řidiče je asi nasnadě. Trestný čin obecného ohrožení, ublížení na zdraví s následkem smrti. Největším paradoxem však je, že Policie na něj ani nemůže použít paragraf o nepřiměřené rychlosti, protože Zákon 361/2000 Sb. nepočítá s vnitropodnikovými předpisy a řidič v Praze povolenou rychlost 50 km/h nepřekročil. Nicméně je jednoznačné, že za tuto nehodu dostane nepodmíněný trest. Záleží však na tom, v jaké výši. Osobně bych to tipoval na poloviční sazbu. Až doposud byl řidičem bezproblémovým, což je jeho plus, ale dopustil se obecného ohrožení, což je mínus. Trest by tedy měl pravděpodobně znít na 4-5 let nepodmíněně. Pravděpodobně ho také nemine zákaz řízení na deset let, takže se na tramvaj už nevrátí.
| brudra
ABC Brouzdej ; blog @ brouzdej.cz | Přihlásit se Vytvořil Pavel Ptáček © 2003 - 2005 ( o webu ) | Hostováno u FORPSI | Doporučujeme: webmaster tools